حمایت از استارت‌آپی که نانوذرات لیپیدی را برای تولید دارو توسعه می‌دهد

شرکت بایر (Bayer) و شرکت آمگن (Amgen) از طرح شرکت ردکد تراپیوتیکس (ReCode Therapeutics) برای گسترش دامنه فعالیت‌ها در حوزه نانوذرات لیپیدی حاوی mRNA حمایت کردند. این دو شرکت داروسازی، از طریق بازوهای مخاطره‌آمیز خود، به لیست بلندبالایی از سرمایه‌گذارانی می‌پیوندند که در حال حاضر از این استارتاپ حمایت می‌کنند.

موفقیت واکسن‌های کووید-۱۹ فایزر و مدرنا، RNA پیام‌رسانی که بدن را برای دفاع در برابر عفونت کرونا آموزش می‌دهد، مورد توجه قرار داد. اما در حالی که mRNA بسیار گزینه امیدوارکننده‌ای است، هیچ یک از ساختارهای mRNA بدون پوسته‌های لیپیدی که از آن‌ها محافظت می‌کنند، قادر به دوام طولانی‌مدت نیستند.

این پوسته‌ها که به عنوان نانوذرات لیپیدی شناخته می‌شوند، به بسته‌بندی و انتقال mRNA به سلول‌های بدن کمک می‌کنند. با این حال، رسیدن آن‌ها به سلول‌های مناسب چالشی سخت‌تر است، چالشی که ردکد تراپیوتیکس بیش از یک چهارم میلیارد دلار بودجه برای رفع آن جمع‌آوری کرده است.

ردکد تراپیوتیکس بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانیل سیگوارت در دانشگاه تگزاس، در حال توسعه فناوری نانوذرات لیپیدی است که SORT نامیده می‌شود، که مخفف هدفگیری انتخابی اندام است. ایده این است که نانوذرات لیپیدی مبتنی بر SORT می‌توانند به سمت اندام‌های خاصی برای درمان بیماری هدایت شوند، به طور بالقوه حتی کبد را دور بزنند، جایی که سرنوشت اکثر داروهای تزریق شده به آنجا ختم می‌شوند.

ردکد تراپیوتیکس در حال مطالعه داروهای mRNA است که توسط نانوذرات SORT به ریه‌ها برای درمان فیبروز کیستیک و یک اختلال نادر دیگر به نام دیسکینزی مژگانی اولیه تحویل می‌دهد.

به تازگی ردکد تراپیوتیکس اعلام کرده است که ۱۲۰ میلیون دلار دیگر بودجه جمع‌آوری کرده است تا به بودجه ۸۰ میلیون دلاری سری B که اواخر سال گذشته اعلام شد، اضافه کند. این استارت آپ قصد دارد از تزریق این نقدینگی برای توسعه بیشتر نامزدهای اصلی خود و همچنین گسترش تحقیقات خود در زمینه سرطان و بیماری های مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی و کبد استفاده کند.

شهناز سلیمان، مدیر عامل ردکد تراپیوتیکس، محیط دشوار تامین مالی را تایید می‌کند، اما به آخرین تزریق نقدی این شرکت به عنوان نمونه‌ای اشاره کرده است که چگونه یک فناوری جدید همچنان می‌تواند حمایت سرمایه‌گذاران را جلب کند.

سلیمان گفت: «من فکر می‌کنم این بودجه تایید بزرگی برای این واقعیت است که اگر دستاوردی قانع‌کننده باشد، فرصت برای آن وجود خواهد داشت.»

این شرکت با استفاده از فناوری SORT-LNPTM و اسید نوکلئیک خود، از تحویل سیستمیک و مستقیم برای جایگزینی و ویرایش/اصلاح ژن با واسطه mRNA در سلول‌های هدف، از جمله سلول‌های بنیادی استفاده می‌کند.