با کمک نوعی نانوکامپوزیت، کیفیت تایرهای دوچرخه بهبود بیشتری خواهند یافت

شرکت ویتوریا (Vittoria) و هایدال برای نوآوری در حوزه گرافن با یکدیگر همکاری می‌کنند. ویتوریا، تولیدکننده تایرهای دوچرخه تقویت‌شده با گرافن، همکاری خود را با شرکت مواد پیشرفته هایدال برای نوآوری و عرضه گرافن آغاز کرده است.

ویتوریا از سال ۲۰۱۵ از گرافن در لاستیک‌های دوچرخه استفاده کرده و ثابت شده است که این نانومواد پیشرفت‌های عالی در چسبندگی، مقاومت در برابر غلتش، مقاومت در برابر سوراخ شدن و افزایش دوام دارد.

برای شروع این همکاری، ویتوریا و هایدال به طور مشترک ترکیبات لاستیکی بهبود یافته را تولید کردند، با آزمایش‌های درون آزمایشگاهی و میدانی بعدی، مشخص شد که استفاده از این مواد عملکرد تایر را بیشتر بهبود بخشیده است.

برای برآورده کردن الزامات تولید و کیفیت مورد نظر ویتوریا، هایدال از راکتور پلاسمای جدید HT1400 با ظرفیت بالا استفاده خواهد کرد. در ادامه، ویتوریا و هایدال امکان شروع تولید گرافن عامل‌دار در تایلند، نزدیک کارخانه‌های گروه ویتوریا را بررسی خواهند کرد.

کیت برادبنت، مدیرعامل هایدال گفت: «ما از کار با ویتوریا بر روی لاستیک‌های دوچرخه‌سواری تقویت شده با گرافن آن‌ها که نشان‌دهنده تأثیر فناوری HD Plas ما بر بازار تایر و الاستومر گسترده‌تر است، هیجان‌زده هستیم. ما همچنین مشتاق هستیم که با شرکت گرافنی کریشنز در تایلند همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم و از تخصص فنی خود با مهارت‌های توسعه کسب‌وکار آن‌ها استفاده کنیم.»

استیجن وریندز مدیرعامل گروه ویتوریا، افزود: «دانش منحصر به‌فرد ما در مورد گرافن به ما کمک می‌کند تا پیشرفته‌ترین لاستیک‌های دوچرخه را بسازیم. ما از شراکت با هایدال برای نوآوری بیشتر در این زمینه بسیار خرسندیم و تولید محلی گرافن در تایلند را به عنوان یک هدف مشترک در پیش داریم.»

وی افزود: «ما طی دو سال گذشته با هایدال روی پروژه‌های تحقیق و توسعه برنامه‌های کاربردی کار کرده‌ایم، بنابراین بسیار مطمئن هستیم که با ترکیب تخصص فنی منحصربه‌فرد هایدال در زمینه نانومواد و دسترسی به بازار، تجاری‌سازی گرافن را در صنایع مختلف گسترش خواهیم داد.»

ویتوریا شرکت ایتالیایی است که در حوزه گرافن فعالیت دارد. این شرکت، یکی از تولیدکنندگان بین‌المللی لاستیک است که در حال حاضر روی استفاده از گرافن در محصولات خود کار می‌کند. ویتوریا لاستیک‌هایی حاوی مواد کامپوزیتی گرافنی تولید کرده است. نسل اول این لاستیک‌ها با همکاری شرکت دایرکتا پلاس تولید شده است، در حال حاضر نسل دوم این لاستیک‌ها با گرافن پرپتوس تولید می‌شود.