اجبار استارت‌آپ نانویی بریتانیایی برای فعالیت در مالزی

مدیرعامل یک شرکت بریتانیایی می‌گوید که دولت بریتانیا این استارتاپ فعال در حوزه تراشه را برای انتقال بخشی از فعالیت‌های خود به مالزی تحت فشار قرار داده است.

به یک شرکت نیمه‌هادی بریتانیایی کمک دولتی برای برون‌سپاری برخی از فعالیت‌ها به مالزی پیشنهاد شده است، این اتفاق در شرایطی رخ داده که برخی وزرا در تلاش برای تقویت صنعت نیمه هادی بریتانیا هستند.

به گفته دکتر سیمون توماس مدیرعامل شرکت پاراگراف، این استارت‌آپ مستقر در کمبریج شایر که بر استفاده از گرافن با خلوص بالا برای ایجاد قطعات الکترونیکی پیشرفته متمرکز است، توسط وزارت تجارت بین‌الملل حمایت شده تا از یک شرکت مالزیایی برای برخی از تولیدات خود استفاده کند.

توماس می‌گوید: «چند هفته پیش وزارت تجارت بین‌الملل با ما تماس گرفت که چرا بخش مونتاژ و آزمایش برون‌سپاری شده خود را به شرکتی در مالزی برون سپاری نمی‌کنید؟ ما گفتیم که با عرض پوزش، می‌خواهیم در بریتانیا باشیم. آن‌ها گفتند که نه، بروید و این کار را در مالزی انجام دهید.»

وی می‌افزاید: «سیگنال‌های متفاوتی در مورد آنچه که ما می‌توانیم و نمی‌توانیم در بریتانیا انجام دهیم وجود دارد، من باید کارهای زیادی را انجام دهم، فقط برای اینکه به هسته اصلی این موضوع برسم که چگونه می‌خواهم این کار را اینجا در بریتانیا انجام دهم.»

سخنگوی وزارت تجارت بین‌الملل در بیانیه‌ای ادعای توماس را رد کرد: «توصیه‌ای که ما در مورد گزینه‌های توسعه بین‌المللی به پارگراف ارائه کردیم این نبود که به آن‌ها بگوییم تولید خود را به خارج از بریتانیا منتقل کنند.»

سخنگوی وزارت تجارت بین‌الملل افزود: «DCMS در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که چگونه بریتانیا می‌تواند با توجه به اهمیت راهبردی فعلی صنعت نیمه‌رسانا، به بهترین نحو از صنعت داخلی ما محافظت کند.»

OSAT فرآیند بسته‌بندی تراشه‌ها، چه از جنس سیلیکون، گرافن یا مواد دیگر باشد، در دستگاه‌های الکترونیک دیده می‌شوند. ارزش بازار جهانی OSAT حدود ۳۸ میلیارد دلار است که تقریباً یک سوم تولید نیمه هادی‌های روی ویفر است.

بازار OSAT تحت سلطه تایوان و چین است و آمریکا و سنگاپور نیز شرکت‌هایی در ۱۰ بازیگر برتر OSAT دارند. صنعت نیمه هادی بریتانیا فقط سهم کوچکی از OSAT دارد و کشورهای دیگر مانند مالزی در تلاش برای توسعه سهم خود هستند، از این رو تمایل آنها به تجارت بین المللی است.

توماس همچنین رویکرد سازمان‌های تجاری بریتانیا را با نهاد تجاری بین‌المللی SelectUSA آمریکا مقایسه می‌کند. او گفت که سازمان آمریکایی از آن‌ها پرسیده بود که پاراگراف به چه چیزهایی نیاز دارد. به گفته توماس  مسئولان این سازمان رفتند و جزئیاتی در مورد آنچه که آمریکا می‌تواند به این شرکت نوپا ارائه دهد، بازگشتند.

وی می‌گوید «آن‌ها با یک نقشه از آمریکا بازگشتند، که به ما نشان می‌داد که فرصت‌های توسعه کسب و کار ما در کجا قرار دارند. و سپس آن‌ها گفتند، در اینجا یک نقشه از شرکای زنجیره تامین شما وجود دارد. اگر به این ایالت یا این ایالت بروید، ما زیرساخت‌هایی را به شما می دهیم، همچنین برای پنج سال اول به شما تخفیف مالیاتی می‌دهیم. این نوع چالش‌ها برای کسب‌وکاری مانند ما است که یک کسب‌وکار جدید هستیم، چگونه می‌توانم برای سرمایه‌گذاران خود توجیه کنم که می‌خواهیم در بریتانیا بمانیم؟»

پاراگراف گفته است که زنجیره‌های تامین صنعت نیمه‌رسانای بریتانیا با چندین حلقه از دست رفته در نقاط بحرانی روبرو است. شواهد پاراگراف حاکی از آن است که اکثر تولیدات نیمه هادی در بریتانیا به مقداری خدمات در خارج از کشور نیاز دارند که امنیت زنجیره تأمین دستگاه نهایی را زیر سؤال می‌برد.