هم‌افزایی نانوذرات لیپیدی و mRNA فراتر از واکسن کرونا خواهد رفت

شرکت بیجین (BeiGene) و اینوآر‌ان‌ای (InnoRNA) تحقیقات جدیدی را در بخش درمانی مبتنی بر mRNA آغاز می‌کنند.

براساس اطلاعات منتشر شده، این دو شرکت همکاری تحقیقاتی را برای کشف و توسعه درمان‌های جدید mRNA انجام خواهند داد.

این شرکت‌ها به‌طور مشترک روی تعدادی از کاربردهای mRNA-LNP با استفاده از فناوری تحویل مبتنی بر نانوذرات لیپیدی شرکت اینوآر‌ان‌ای و پلت فرم فناوری نوآورانه شرکت بیجین برای توسعه درمان‌های مبتنی بر mRNA تحقیق خواهند کرد.

به‌عنوان بخشی از این قرارداد، اینوآر‌ان‌ای پیش پرداخت نقدی از شرکت بیجین دریافت می‌کند و واجد شرایط پرداخت‌های دیگر بر اساس دستاوردهای آتی و همچنین دریافت حق امتیازهای بیشتر خواهد بود. شرکت بیجین حقوق توسعه و تجاری‌سازی انحصاری جهانی برای درمان‌های مشترک کشف شده mRNA-LNP را در اختیار خواهد داشت.

لای وانگ، رئیس بخش تحقیق و توسعه در شرکت بیجین، در توضیح این همکاری گفت: «به‌عنوان یک شرکت زیست‌فناوری، بیجین متعهد به ارائه درمان‌های نسل بعد و استفاده از فناوری پیشرفته است. این همکاری با اینوآر‌ان‌ای باعث پیشرفت و حمایت از تلاش‌های تحقیقاتی ما در زمینه مهم درمان‌های mRNA می‌شود و در عین حال ابزارهای تحویل حیاتی و اختصاصی را تضمین می‌کند.»

در اوایل سال جاری، اینوآر‌ان‌ای ۱۲۰ میلیون دلار بودجه سری B جمع آوری کرد تا به گسترش مرزهای فناوری تحقیق و توسعه دارویی mRNA بر اساس پلتفرم فناوری خود ادامه دهد.

لینژیان لی، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی اینوآر‌ان‌ای گفت: «ما بسیار هیجان‌زده هستیم که با شرکت بیجین برای کشف و توسعه درمان‌های مبتکرانه mRNA و همچنین کمک به فناوری نانوذرات لیپیدی خود در تحقیقات داخلی شرکت بیجین ، همکاری کنیم.»

mRNA و نانوذرات لیپیدی احتمالاً نقش مهمی در آینده توسعه دارو، به طور بالقوه در زمینه‌های وسیعی فراتر از واکسن‌ها، خواهند داشت. پیوستن به این همکاری با شرکت بیجین نشان‌دهنده یک گام بزرگ به سمت این چشم‌انداز است.

به تازگی شرکت بیجین نتایج مثبت کارآزمایی فاز ۳ خود را اعلام کرد که نشان می‌دهد تیسلیزوماب به همراه شیمی‌درمانی به طور قابل‌توجهی بقای کلی بیماران مبتلا به سرطان مری پیشرفته را بدون توجه به وضعیت PD-L1 بهبود می‌بخشد. این شرکت قبلاً تأییدیه مهارکننده PD-1 را در چین برای درمان سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC)، لنفوم کلاسیک هوچکین، سرطان کبد سلول‌های کبدی (HCC) و کارسینوم یوروتلیال با PD-L1 دریافت کرده بود.