ترکیب دو فناوری که ممکن است سلول‌های سرطان ریه را از بین ببرد

شرکت جنپرکس (Genprex) برای درمان سرطان ریه، فناوری تحویل ژن درمانی خود را با فناوری Keytruda شرکت مرک (Merck) ترکیب می‌کند. جنپرکس قصد دارد تا سیستم تحویل نانوذرات خود را با فناوری شرکت مرک ترکیب کند تا راهبردی جدید به منظور مقابله با سرطان ریه ارائه دهد.

شرکت جنپرکس آزمایش یک داروی جدید را بر اساس پلتفرم تحویل ژن درمانی سیستمیک خود در ترکیب با فناوری Keytruda شرکت مرک آغاز کرده است. فاز ۱/۲ کارآزمایی بالینی، شروع تلاش شرکت جنپرکس برای پاسخ به این سوال است که آیا یک سیستم تحویل مبتنی بر بارهای الکتریکی مخالف می‌تواند به بهبود کارایی بازدارنده در بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC) در مراحل آخری کمک کند.

Reqorsa از سیستم تحویل نانوذرات ONCOPREX  شرکت جنپرکس استفاده می کند و ژن TUSC2 سرکوبگر تومور را به‌عنوان عنصر حیاتی خود دارد. این دارو که به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود شامل ژن TUSC2 است که در یک نانوذره ساخته شده از مولکول‌های لیپیدی دارای بار الکتریکی مثبت خالص محصور شده است. از آنجایی که سلول‌های سرطانی به طور کلی دارای بار الکتریکی منفی هستند، شرکت جنپرکس فکر می‌کند که نانوذرات تزریق داخل وریدی به طور خاص تومور را هدف قرار می‌دهند که منجر به بیان ژن TUSC2 و طیف وسیعی از اثرات ضد سرطانی می‌شود.

شرکت جنپرکس می‌خواهد دریابد که آیا این اثرات می توانند Keytruda را تقویت کنند یا خیر. کارآزمایی بالینی فاز ۱/۲ بر روی بیماران NSCLC متمرکز است که پس از درمان با مهارکننده مرک، هنوز بیماری در آن‌ها پیشرفت می‌کند. اگر پیش‌بینی شرکت جنپرکس درست باشد، Reqorsa می‌تواند با تعدیل سیستم ایمنی، گزینه جدیدی را به این بیماران بدهد.

بخش اول کارآزمایی بالینی فاز ۱/۲ حداکثر ۳۰ بیمار را برای افزایش دوز ثبت‌نام می‌کند. پس از یافتن حداکثر دوز قابل تحمل از این ترکیب، شرکت جنپرکس قصد دارد حدود ۱۲۶ بیمار را برای دریافت ترکیب Reqorsa-Keytruda یا docetaxel و/یا ramucirumab ثبت نام کند. بخش فاز ۲ کارآزمایی، افزایش بقاء بیماران بدون پیشرفت بیماری را در دو گروه ارزیابی خواهد کرد. شرکت جنپرکس در نظر دارد فاز ۱ کارآزمایی را تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ تکمیل کند.