از فایزر و مادرنا برای نقض پتنت در تولید واکسن ضدکرونا شکایت شد

آنیلام فارماکیوتیکالز (Alnylam Pharmaceuticals) با جدیت شکایت خود علیه شرکت‌های فایزر و مادرنا را دنبال می‌کند. آنیلام فارماکیوتیکالز مدعی است که واکسن‌های ضدکرونای این دو شرکت حق پتنت آنیلام را نقض کرده است. لازم به ذکر است که آنیلام فارماکیوتیکالز اولین شرکتی است که RNAi را وارد بازار دارو کرد.

آنیلام فارماکیوتیکالز در دادگاه فدرال دلاور شرکت‌های فایزر و مادرنا را به نقض پتنت خود متهم کرد. در این شکایت‌ها آمده است که سیستم‌های انتقال RNA پیام‌رسان در واکسن‌های فایزر و مادرنا پتنت آنیلام فارماکیوتیکالز در زمینه فناوری نانوذرات لیپیدی (LNP) را برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول‌های انسانی نقض می‌کند. اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا ثبت این پتنت را در همان روزی انجام داد که آنیلام فارماکیوتیکالز شکایات خود را  ثبت کرد.

فایزر و شریک آلمانی‌اش یعنی بایونتک، به همراه شرکت مادرنا بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. چندین شرکت زیست‌فناوری در سال جاری بر سر فناوری نانوذرات لیپیدی در واکسن‌های کووید-۱۹ فایزر و مادرنا شکایت‌هایی کرده‌اند.

آنیلام فارماکیوتیکالز مستقر در کمبریج، ماساچوست برای اولین بار در ماه مارس از فایزر و مادرنا به اتهام نقض حق پتنت نانوذرات لیپیدی شکایت کرد. آنیلام فارماکیوتیکالز در تمام پرونده‌های قضایی گفته است که فناوری آن‌ها برای واکسن‌ها ضروری بوده است.

فایزر این اتهامات را در ماه مه رد کرد و پاسخ داد که آنیلام فارماکیوتیکالز می‌داند که واکسن این شرکت خارج از محدوده فناوری پتنت شده آنیلام فارماکیوتیکالز است. مادرنا به دادگاه گفت که از ادعاهای آنیلام فارماکیوتیکالز مصون است زیرا این واکسن ها را برای برنامه ملی واکسیناسیون دولت آمریکا ارائه کرده است.

شکایت‌های جدید آنیلام فارماکیوتیکالز بر علیه این دو شرکت دربرگیرنده کلاس خاصی از نانوذرات لیپیدی و روشی برای تولید آن‌ها کرد.

در دعاوی جدید مانند سایر دعاوی، آنیلام فارماکیوتیکالز سهم نامشخصی از فروش واکسن درخواست کرده است. فایزر گفته است که انتظار دارد ۳۲ میلیارد دلار از واکسن خود در سال جاری درآمد داشته باشد، در حالی که مدرنا ۲۱ میلیارد دلار درآمد از واکسن‌های خود را پیش‌بینی کرده است.