تضمین خرید یک نانوواکسن ضدکرونا از سوی دولت آمریکا

دولت آمریکا خرید ۳٫۲ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ نوواواکس (Novavax) را تضمین می‌کند. نوواواکس یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده نانوواکسن ضدکرونا مبتنی بر پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا است که به تازگی توافق‌نامه‌ای با وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (HHS)، برای تامین ۳٫۲ میلیون دوز واکسن ضدکرونا امضا کرده است.

البته خرید این مقدار دوز واکسن ضد کووید-۱۹ نوواواکس موسوم به  NVX-CoV2373 در صورتی تحقق می‌یابد که این شرکت مجوز استفاده اضطراری(EUA) سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و توصیه‌نامه‌ای از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) را دریافت کند. واکسن مبتنی بر پروتئین نوواواکس به صورت رایگان در اختیار ایالت‌ها، حوزه‌های قضایی، شرکای داروسازی فدرال و مراکز بهداشتی فدرال قرار خواهد گرفت.

استنلی اریک از مدیران اجرایی شرکت نوواواکس می‌گوید: «ما خوشحالیم که یک قدم به ارائه احتمالی واکسن خود به پزشکان، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی و مصرف‌کنندگانی که منتظر گزینه جدید واکسن مبتنی بر پروتئین بوده‌اند، نزدیک‌تر می‌شویم. ما از حمایت و مشارکت مداوم دولت برای آوردن واکسن کووید-۱۹ نوواواکس به بازار آمریکا سپاسگزاریم و مشتاقانه منتظر تصمیم FDA در مورد مجوز استفاده اضطراری هستیم.»

واکسن کووید-۱۹ نوواواکس با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب این شرکت برای تولید آنتی‌ژن مشتق شده از پروتئین اسپایک کروناویروس (S) ساخته شد و با کمک پتنت مبتنی بر ساپونین Matrix-M™ نوواواکس برای تقویت پاسخ ایمنی فرموله شد. واکسن کووید-۱۹ نوواواکس حاوی آنتی‌ژن پروتئین خالص است که نه می‌تواند تکثیر شود و نه می‌تواند باعث کرونا شود.

FDA در حال حاضر در حال بررسی درخواست نوواواکس برای EUA است. NVX-CoV2373 هنوز برای استفاده در آمریکا مجاز نشده است.

نواواکس یکی از شرکت‌های حوزه نانوزیست‌فناوری بوده که در حال توسعه نسل جدیدی از واکسن‌ها برای بیماری‌های عفونی است. این شرکت در گیتسبورگ مستقر بوده و سابقه‌ای طولانی در کار روی ویروس کرونا دارد؛ این شرکت در حال حاضر روی ساخت واکسن‌های مختلفی متمرکز است. از نکات برجسته در فعالیت‌های این شرکت آن است که این شرکت موفق به تولید واکسنی شده که می‌توان از آن برای مقابله با سندروم تنفسی کرونا ویروس خاورمیانه‌ای (Mers-Cov) استفاده کرد. همچنین کارهای پیش‌بالینی مرتبط با سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس نیز انجام شده‌ است. NVX-CoV2373 یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که از توالی ژنتیکی اولین سویه SARS-CoV-2، مهندسی شده است. این واکسن با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب برای تولید آنتی‌ژن مشتق شده از پروتئین کروناویروس S ساخته شده است.