سیزدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو در ایستگاه پایانی

سیزدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه صنعتی شریف به صورت مشترک برگزار شد و در طی این دوره ۴۰ دانش آموز برتر فناوری نانو از ۱۶ استان کشور، برای کسب مدال‏های طلا، نقره و برنز با هم رقابت کردند.

بعد از برگزاری مرحله دوم سیزدهمین المپیاد علوم و فناوری‌نانو با شرکت ۶۴۸ نفر در روز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، در نهایت ۴۰ نفر از دانش‌آموزان برتر برای حضور در مرحله نهایی (اردوی آموزشی تابستان) مشخص شدند. مرحله نهایی به‌صورت حضوری، از ۱۸ تیرماه تا ۲ مردادماه در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه صنعتی شریف برگزاری شد. موضوع دوره آموزشی تابستان سیزدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو، ستنز نانوذرات و کاربرد آن در اصلاح ساختار و تولید بتن بود. پس از ارزیابی نهایی دانش‏آموزان، در مراسمی که توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار خواهد شد، مدال‌های طلا، نقره و برنز به افرادی که حدنصاب تعیین شده توسط کمیته علمی المپیاد را کسب کرده‏اند اعطا می‏‌شود.

شایان ذکر است، اختتامیه این رویداد ۲ مردادماه ۱۴۰۱ در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور دکتر سید مهدی رضایت، رئیس گروه توسعه منابع انسانی توسعه فناوری‌نانو، نماینده شهرستان قائنات در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مدیران آموزش و پرورش استان‏‌ها، معلمان و مدیران نهادهای ترویجی برگزار شد. در این مراسم علاوه بر دانش‌آموزان از نهادها، مدرسان و استان‌های برتر و تیم برگزاری المپیاد تقدیر به عمل آمد.

لازم به ذکر است در این مراسم، از آزمایشگاه‌های برتر دانش‌آموزی نانو (عضو شبکه توانا) در سال ۱۴۰۰ هم تقدیر شد؛ پژوهش‌سرای امام خمینی قروه (کردستان)، پژوهشسرای پرفسور نظامی (استان فارس)، پژوهشسرای فارابی اهواز (استان خوزستان)، پژوهش‌سرای پروفسور حسابی قم (استان قم) و پژوهشسرای مراغه (استان آذربایجان شرقی) به ترتیب حائز رتبه‏های اول تا پنجم در شبکه توانا در سال ۱۴۰۰ شدند.

گفتنی است، المپیاد دانش‌آموزی نانو رویداد مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است و سیزدهمین دوره این المپیاد تحت نظارت و هماهنگی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اجرا شد.