چطور بفهمیم سلول‌های سرطانی با نانوذرات چه برهمکنشی دارند؟

محققان موسسه فناوری ماساچوست با استفاده از پلت‌فرمی نشان دادند که می‌توان برهمکنش میان سلول‌های سرطانی و نانوذرات را به تصویر کشید.

چه عواملی اثربخشی نانوذرات دارورسان را در محیط‌های مختلف تعیین می‌کنند؟ فقدان یک راه خوب برای پاسخ به این سوال به طور بالقوه مانع از توسعه یک فناوری با پتانسیل بهبود سرطان شده است. با درک اهمیت این موضوع، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک صفحه نمایش در مقیاس بزرگ ارائه کردند تا نشان دهند سلول‌های سرطانی چگونه به نانوذرات واکنش نشان می‌دهند.

محققان این پروژه، پلت‌فرم PRISM مؤسسه بورد را که برای غربالگری سریع داروها بر روی انواع مختلف سرطان طراحی شده است، با فعل و انفعالات سلول- نانوذرات تطبیق دادند تا نشان دهند که آیا تفاوت‌های زیستی بین سلول‌ها  را توضیح می‌دهد که چرا اثرات نانوذرات بین سلول‌ها متفاوت است یا خیر. با استفاده از این پلت‌فرم محققان ۴۸۸ رده سلول سرطانی را از ۲۲ بافت مختلف بارکدزنی کردند.

محققان با همکاری دانشمندان مؤسسه بورد با استفاده از پلتفرم PRISM، صدها سلول مختلف را در معرض یکی از ۳۵ نانوذره دارای برچسب فلورسنت ساخته شده از لیپوزوم‌ها یا پلیمرهای PLGA و پلی استایرن قرار دادند و با مولکول‌های مختلف هدف قرار دادند. برچسب‌های فلورسنت محققان را قادر می‌سازد تا سلول‌ها را مرتب کنند و به هر خط امتیازی بر اساس میل آن برای هر نانوذره اختصاص دهند.

نتایج یافته‌های آن‌ها نشان داد این پلتفرم یک صفحه نمایشی در مقیاس بزرگ است که نشان می‌دهد سلول‌های سرطانی چگونه به نانوذرات دارورسان واکنش نشان می‌دهند.

پائولا هاموند، پروفسور موسسه MIT و یکی از نویسندگان مقاله مربوط به این پروژه، در بیانیه‌ای گفت: «ما از یافته‌های خود هیجان‌زده هستیم چرا که این نتایج تازه شروع کار است. ما می‌توانیم از این رویکرد برای ترسیم انواع نانوذرات برای هدف قرار دادن انواع سلول‌های خاص، از سرطان گرفته تا سلول‌های ایمنی و دیگر انواع سلول‌های عضو سالم و بیمار، استفاده کنیم. ما در حال یادگیری چگونگی نقش شیمی سطح و سایر خواص مواد در هدف‌گیری هستیم.»