نصب سامانه یخ‌زدای نانویی روی پرفروش‌ترین جت سبک جهان

با همکاری دو شرکت در حوزه فناوری‌نانو و صنعت هوایی، سامانه یخ‌زدای مبتنی بر نانولوله‌کربنی به صورت آزمایشی روی یکی پرفروش‌ترین جت‌های سبک جهان نصب شد.

همکاری بین شرکت امبریر (Embraer) و کالینز ایرواسپیس (Collins Aerospace) با نمایش یک سیستم پیشرفته حفاظت از یخ با استفاده از فناوری More Electric Aircraft (MEA) به اوج خود رسیده است.

در ۲۰ ژوئیه، این دو شرکت کمپین آزمایش پرواز خود را در Gavião Peixoto، برزیل، برای بررسی فناوری گرمایش الکتروحرارتی نانولوله کربنی (CNT) آغاز کردند.

به گفته مسئولان این شرکت، سیستم حفاظت از یخ حاوی نانولوله کربنی بر روی تثبیت کننده عمودی نمونه اولیه Embraer Phenom 300E نصب شده است که پرفروش‌ترین جت سبک جهان برای ۱۰ سال متوالی است.

لوئیس کارلوس آفونسو، معاون ارشد مهندسی، توسعه فناوری و راهبردی در شرکت امبریر گفت: «ما از نتایج آزمایش‌های اخیر بسیار دلگرم شده‌ و متقاعد شده‌ایم که این فناوری نوآورانه نقشه راه فناوری و پایداری جاه‌طلبانه ما را برآورده خواهد کرد. ما خوشحالیم که کالینز را در این سفر برای کشف فرصت‌های مشارکت بیشتر که به ایجاد صنعت هوانوردی باکربن صفر کمک می‌کند، همراه خود داریم.»

همکاری شرکت امبریر و کالینز ایرواسپیس با هدف انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ آغاز شد. دکتر مائورو آتالا، معاون ارشد کالینز گفت: «این فناوری نانولوله کربنی الکتروترمال از نقطه نظر انرژی کارآمد بوده، سبک‌تر است و از فرآیندهای تولید سبزتر نسبت به سیستم‌های کنونی استفاده می‌کند. ما معتقدیم که این فناوری به استاندارد آینده برای حفاظت از یخ تبدیل خواهد شد، از جمله مواردی که در طراحی‌های هواپیماهای الکتریکی به کار گرفته می‌شود.»

به گفته شرکت امبریر، فناوری نانولوله کربنی مزایای قابل توجهی مانند کاهش مصرف انرژی تا ۲۵ درصد نسبت به بخاری‌های فلزی رایج دارد. همچنین انتظار می‌رود این فناوری به طور قابل توجهی سبک‌تر، انعطاف‌پذیرتر و ماندگارتر باشد.