فناوری‌نانو برای راه‌سازی در منطقه پرباران هند استفاده می‌شود

برای تقویت جاده‌های روستایی دریکی از ایالت‌های پرباران هند، از فناوری‌نانو استفاده خواهد شد. این کار موجب افزایش عمر جاده‌ها در این ایالت خواهد شد.

تریپورا (Tripura) از فناوری‌نانو برای ساخت جاده‌های روستایی مقاوم در برابر باران استفاده می‌کند. یک مقام ارشد این منطقه گفت تریپورا از فناوری نانو برای توسعه راه‌های روستایی استفاده خواهد کرد تا با توجه به بارندگی‌های شدیدی که در ایالت شمال‌شرقی هند رخ می‌دهد، عمر طولانی داشته باشد.

او گفت که وزارت توسعه روستایی اتحادیه ۲۱۴٫۲۳ کرور روپیه برای ساخت ۳۲ جاده به طول ۲۳۱٫۶۴ کیلومتر در این ایالت تحت برنامه Pradhan Mantri Gram Sadak Yojana (PMGSY-III) تصویب کرده است. وی افزود: «در این میان، دولت از فناوری نانو برای ساخت ۱۶ جاده به طول ۱۱۴٫۲۳ کیلومتر استفاده خواهد کرد.»

بیماس داس گفت: «از آنجایی که منطقه شمال‌شرقی هند بارندگی شدیدی را تجربه می‌کند، این ایالت فناوری نانو را برای توسعه راه‌های اتصال روستایی خود انتخاب کرده است. با کمک این فناوری، جاده‌ها با استفاده از سیمان و مواد شیمیایی به سازه‌های بتنی جامد تبدیل می‌شوند. این در حالی است که قیر و سنگ‌ریزه معمولا برای ساخت جاده‌ها استفاده می‌شود، اما در مدت چند سال این ساختار آسیب می بیند و در نتیجه هزینه انجام شده هدر می‌رود. جاده‌های ساخته شده با فناوری نانو عمر بیشتری خواهند داشت.»

این مقام گفت: «PMGSY-III بر تثبیت شبکه راه‌های روستایی موجود با ارتقای مسیرهای عبوری و پیوندهای اصلی روستایی که سکونت‌گاه‌ها را به بازارهای کشاورزی و روستایی، امکانات آموزشی، بیمارستان‌ها و ستادهای اداری متصل می‌کند، تمرکز دارد.»

وی گفت: «همچنین تصمیم گرفته شده است که این ایالت مکانیزم احیای کامل عمیق (FDR) را که یک سیستم کاملاً مکانیزه برای راه‌سازی است، برای ساخت جاده‌ها تحت برنامه PMGSY-III برای دستیابی به کیفیت و دوام بهتر اتخاذ کند.»

از میان ۳۲ جاده، چهار راه در تریپورای شمالی، یک جاده در ضالهی، هشت جاده در خووی، شش جاده در تریپورای جنوبی و ۱۱ جاده در تریپورای غربی قرار دارند. داس گفت که این برنامه همچنین ۷۷۹ کیلومتر جاده جدید در مناطق روستایی را به منظور تقویت ارتباطات ایجاد خواهد کرد.