معرفی برترین‌های دانش‌آموزی در غرفه باشگاه‌نانو

مهیار خادم، مدیر بخش ترویج دانش‌‌آموزی ستاد نانو، برخی از برنامه‌های باشگاه نانو در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ را تشریح کرد. معرفی برترین‌های دانش‌آموزی در رویدادهای رقابتی، اجرای مرحله نهایی مسابقه توانمند و ارائه توانمندی‌ها، برنامه‌ها و خروجی‌های آزمایشگاهاه‌های نانو آموزش و پرورش از جمله برنامه‌های غرفه باشگاه نانو است.

خادم درباره غرفه‌های ترویج دانش‌آموزی ستاد در سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو گفت: «در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ با دوغرفه باشگاه نانو و محصولات آموزشی نانو حضور داریم. در غرفه باشگاه نانو برنامه‌های متعددی خواهیم داشت. یکی از این برنامه‌ها، ارائه خروجی مدرسه تابستانی نانو است، به طوری که برترین‌های مدرسه، طرح‌های خود را در این غرفه ارائه خواهند کرد؛ به عبارت دیگر برترین‏‌های مدرسه تابستانی در دو محور: طرح‌های پروژه‏محور و طرح‌های آزاد که توسط خود دانش‌آموزان تهیه شده است، در غرفه باشگاه نانو ارائه می‌شود.»

مدیر بخش ترویج دانش‌‌آموزی ستاد نانو درباره ارائه خروجی‏ های رویدادهای برتر آموزش و پرورش در حوزه فناوری نانو گفت: «در غرفه باشگاه نانو، از برترین‌های جشنواره جوان خوارزمی برای ارائه طرح‏هایشان دعوت خواهد شد؛ این جشنواره یک محور نانو دارد که توسط سازمان ملی استعدادهای درخشان ارزیابی و معرفی می‌شود؛ این برترین‏ها در غرفه باشگاه به بازدیدکنندگان معرفی می‌شوند. همچنین برگزیدگان سومین مسابقه کشوری فناوری‌نانو نیز در غرفه باشگاه نانو حضور خواهند داشت. این مسابقه ۷ محور داشته که مقاله، کارسازه توانا، پژوهش‌های نوآورانه و محصولات نوآورنه از جمله محورهای این مسابقه بوده است. این مسابقه با مشارکت بخش ترویج دانش‌‌آموزی ستاد نانو اجرا می‏شود که برترین‌های این مسابقه نیز به غرفه باشگاه دعوت خواهند شد. در بخش معرفی آزمایشگاه‏ های شبکه توانا نیز برنامه‌های متعدد و متنوعی داریم، برای مثال آزمایشگاه‌های برتر فناوری‌نانو که سال گذشته انتخاب شدند در غرفه حضور خواهند داشت تا بازدیدکنندگان با زیرساخت‌ها و توانمندی‌های این آزمایشگاه‌ها در آموزش و پرورش آشنا شوند و هچنین خروج‌های این آزمایشگاه‌ها و برنامه‌های آن‌ها برای بازدید‌کنندگان تشریح می‌‏شود.»

آقای خادم در ادامه افزود: «طبق برنامه، مرحله نهایی مسابقه توانمند نیز در غرفه باشگاه برگزار می‌شود. این مسابقه با هدف فعال‌سازی آزمایشگاه‌های نانو و افزایش مهارت دانش‌آموزان در کار با تجهیزات این آزمایشگاه‌ها برگزار شده است که در آن از دانش‌آموزان خواسته شده تا در کنار کسب اطلاعات نظری، به صورت عملی نیز در گیر مباحث فناوری‌نانو شوند و در آزمایشگاه‌های نانو اقدام به تولید محصولاتی نظیر سطوح آب‌گریز و نانوالیاف کنند. ارزیابی عملکرد این محصولات با استفاده از تجهیزات طراحی شده، در غرفه باشگاه نانو در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ انجام می‌شود که در واقع مرحله نهایی مسابقه توانمند است.»

مدیر بخش ترویج دانش‌‌آموزی ستاد نانو گفت: «یک برنامه سخنرانی دانش‏‌آموزی شبیه TED در نمایشگاه خواهیم داشت که در آن دانش‌آموزان به صحبت پیرامون مسائل فناوری‌نانو و یا طرح‏ هایی که اجرا کرده ‏اند می‌پردازند.»

مهندس خادم درباره غرفه محصولات آموزشی به‌عنوان یکی از برنامه‌های ترویج دانش‌آموزی در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ گفت: «در این غرفه تلاش داریم تا محصولاتی که تاییدیه آموزشی نانو را دریافت کرده‌اند، معرفی کنیم. همچنین به معرفی برخی از محصولات آموزش نانو موجود در بازار می‌پردازیم و در کنار آن، طرح‌های منتخب در فراخوان ایده و محصولات آموزشی نانو موسوم به بازآتک را عرضه می‌کنیم. این طرح‌ها به صورت نمونه اولیه محصول هستند که هدف ما، هم معرفی این طرح‌ها به مخاطب و هم جذب سرمایه‌گذار برای توسعه این طرح‌ها است.»

سیزدهمین نمایشگاه فناوری‌نانو با عنوان ایران نانو ۱۴۰۱ از تاریخ ۹ الی ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. شرکت‌ها تا انتهای مرداد فرصت دارند که با مراجعه به سایت نمایشگاه به نشانی exhibition.nano.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.