درمان دیابت نوع یک امکان‌پذیر است؟/ با نانوذرات شاید!

فناوری نانو ذرات شرکت کور فارماکیوتیکالز (Cour Pharmaceuticals) پیشرفت دیابت نوع ۱ را متوقف می‌کند. شرکت کور فارماکیوتیکالز نانوذرات اصلاح‌کننده ایمنی (موسوم به COUR NanoParticles یا CNPs) را توسعه داده است که برای برنامه‌ریزی مجدد سیستم ایمنی در درمان اختلالات خود ایمنی طراحی شده‌ است.

این شرکت جزئیات مطالعه انجام شده با مشارکت آزمایشگاه میلر در دانشگاه نورث وسترن را منتشر کرده است که به بررسی دیابت نوع ۱ می‌پردازد.

داده‌ها عملکرد مناسب این فناوری پلتفرم را در مدل دیابتی غیر چاقی (NOD) دیابت نوع ۱ (T1D)، مدل استاندارد طلایی برای خودایمنی نشان دادند.

یافته‌های شرکت کور فارماکیوتیکالز، یک تغییر پارادایم بالقوه در درمان T1D را ارائه می‌کند تا بیماران را از مدیریت بیمار محور مادام‌العمر با تنظیم‌های سبک زندگی سنگین و تزریق روزانه انسولین بی‌نیاز کرده و این کار با توقف پیشرفت بیماری صورت می‌گیرد. این شرکت گفت که تاثیر چنین درمانی می‌تواند نیاز به انسولین را به تاخیر بیندازد.

استفان میلر، استاد میکروبیولوژی-ایمونولوژی گفت: «این اولین باری است که یک روش درمانی در مدل NOD که یکی از چالش برانگیزترین مدل‌ها برای T1D و خودایمنی است، سطوح قند خون طبیعی را حفظ می‌کند. در مدل NOD، درمان با پلتفرم نانوذرات شرکت کور فارماکیوتیکالز، از تخریب سلول‌های بتا در لوزالمعده جلوگیری کرده و پیشرفت بیماری را متوقف کرد. مکانیسم اثر CNP القای سلول‌های T تنظیمی است که نفوذ سلول‌های T التهابی را به لوزالمعده مهار می‌کند، جایی که در غیر این صورت سلول‌های بتا تولید کننده انسولین را از بین می‌برند. کپسوله کردن اپی توپ‌های متعدد بیماری در داخل CNPها مورد نیاز است تا با ایجاد پوششی مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

جان جی. پویسیس، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت داروسازی شرکت کور فارماکیوتیکالز، گفت: «نتایج این مطالعه پیش بالینی بسیار هیجان‌انگیز است و تیم شرکت کور فارماکیوتیکالز مشتاق است پلتفرم نانوذرات خود را که آنتی‌ژن‌های مرتبط با بیماری‌های انسانی (CNP-103) را در خود محصور می‌کند به کلینیک‌ها بیاورند تا درمانی بالقوه برای تغییر زندگی بیمارانی که از دیابت نوع ۱ رنج می‌برند ارائه دهند. با سرعت بالا در نوآوری، این اولین بار در دهه گذشته است که نقطه عطف عمیقی در زمینه ایمونولوژی ارائه می‌شود.»

CNP-103 یک درمان درجه یک است که برای برنامه‌ریزی مجدد سیستم ایمنی برای رسیدگی به علت ریشه‌ای ایمونولوژیک بیماری در دیابت نوع ۱ طراحی شده است. CNP-103 رویکرد امیدوارکننده‌ای است که از نانوذرات اختصاصی شرکت کور فارماکیوتیکالز استفاده می‌کند که چندین پروتئین انسانی را در خود محصور می‌کند تا تحمل خاص Ag را ایجاد کند و از طریق برنامه‌ریزی مجدد ایمنی خاص آنتی‌ژن تعادل را به سیستم ایمنی بازگرداند تا از تخریب سلول‌های پانکراس جلوگیری کند.