افزایش ظرفیت تولید گرافن شرکتی در سریلانکا برای پاسخ به نیاز بازار

شرکت سریلانکایی سیلون گرافن تکنولوژیز (Ceylon Graphene Technologies) ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهد تا بتواند تقاضای موجود در بازار باتری‌های پیشرفته را پاسخ دهد. این کشور بیش از یک قرن است که گرافیت بسیار خالص بلوری با خلوص ۹۸ درصد کربن تولید می‌کند. گرافیت سریلانکا به دلیل کیفیت عالی، شهرت جهانی دارد، از این رو سیلون گرافن تکنولوژیز از مزیت تولید گرافن از چنین گرافیت خالصی استفاده می‌کند.

یک مقام رسمی این کشور گفت: «سیلون گرافن تکنولوژیز، یک شرکت نوپا در زمینه فناوری نانو در سریلانکا در حال افزایش ظرفیت تولید خود است زیرا باتری‌های صنعتی ساخته شده با این مواد پیشرفته در حال عرضه به بازار هستند. سیلون گرافن تکنولوژیز فناوری تبدیل گرافیت به گرافن را توسعه داده است.»

این شرکت ماحصل سرمایه‌گذاری موسسه فناوری نانو سریلانکا (SLINTEC)، یک نهاد تحقیقاتی است که توسط دولت و شرکای خصوصی حمایت می‌شود.

مانگو گوناوادانا، مدیرعامل شرکت سیلون گفت در حالی که گرافیت رگه‌ای حدود ۱٫۲ تا ۱٫۸ دلار در هر کیلوگرم فروخته می شود، گرافن می‌تواند حدود ۳۰۰۰ دلار در هر کیلوگرم فروخته شود. گوناواردانا همچنین سرپرستی تحقیقات فناوری پیشرفته در گروه LOLC را بر عهده دارد. تاکنون حدود دو میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.

سیلون گرافن تکنولوژیز گرافیت رگه‌ای را عمدتاً از معادن گرافیت Kahatagaha، Bogala و Ragedara دریافت می‌کند. سریلانکا دارای برخی از خالص‌ترین گرافیت‌های رگه‌ای با رگه کریستالی بالا در جهان با خلوص کربن ۹۸ درصد است.

گوناواردانا گفت که شرکت اگزاید (Exide)، یکی از سازنده‌های باتری در هند، جزو اولین مشتریان سیلون گرافن تکنولوژیز خواهد بود که محصولی برای کاربر نهایی خواهد ساخت.

قبلاً یک باتری صنعتی سرب اسیدی حاوی گرافن ساخته شده است که از باتری‌های معمولی بهتر عمل می‌کند. او گفت این محصول در آینده نزدیک به صورت تجاری عرضه خواهد شد.

سیلون گرافن تکنولوژیز اکنون کارخانه‌ای دارد که می‌تواند حدود سه تن گرافن در سال تولید کند. گوناواردانا گفت که در ماه آوریل ظرفیت اضافی وارد بازار خواهد شد که تولید سالانه را به هشت تن افزایش می‌دهد.

او گفت: «ما طبق سفارش‌هایی که دریافت می‌کنیم در حال تولید هستیم. قرار است بر اساس تقاضا ظرفیت تولید خود را گسترش دهیم.»

سیلون گرافن تکنولوژیز اکسید گرافن (GO) و اکسید گرافن احیاء شده (rGO) تولید می‌کند. گوناواردانا گفت: «گرافن همچنین می‌تواند در وسایل نقلیه الکتریکی، حسگرها، پوشیدنی های الکتریکی چاپی و رنگ‌ها استفاده شود.»