برگزاری نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی؛ با حضور ۴۰ نفر از سفرای ایران

با حضور ۴۰ نفر از سفرای جمهوری اسلامی ایران، نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی طی سه روز متوالی برگزار شد.

به همت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، طی سه روز متوالی با حضور بیش از چهل نفر از سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی ایران در سه قارۀ آمریکا، آسیا و آفریقا برگزار شد.

در این برنامۀ آنلاین، که روز اول آن بر حوزۀ آمریکای جنوبی، روز دوم بر کشورهای آسیایی و روز سوم بر کشورهای قاره آفریقا متمرکز بود، قابلیت‌های کشورمان در عرصۀ محصولات و خدمات دانش‌بنیان و سازوکارهای توسعۀ صادرات این عرصه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، میزبان این برنامه، نقش نمایندگی‌های خارج از کشور در ارتقای برند ملی را بسیار پراهمیت توصیف و تأکید کردند «تلاش برای صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی، نباید به عنوان یک کار جانبی در نمایندگی‌ها تلقی شود، بلکه این کار از وظایف اصلی نمایندگی‌هاست و ما باید بتوانیم تصویری که از ایران به‌عنوان یک کشور صادرکننده نفت و مواد خام، در ذهن خارجی‌ها شکل گرفته را تغییر بدهیم، به طوری که در آینده ایران را به عنوان یکی از صادرکنندگان محصولات پیشرفته و مبتنی بر دانش و فناوری بشناسند.»

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به برنامۀ «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» به همه نمایندگی‌های ایران تأکید کردند که شرکت‌های معرفی شده به‌وسیله‌ی این باشگاه که اطلاعات آن‌ها در سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی بارگزاری شده است را مورد بررسی دقیق قرار دهند و با‌ شناسایی فرصت‌های صادراتی برای محصولات پپشرفتۀ آن‌ها، در تعامل با این باشگاه، برای صادرات این محصولات تلاش مستمر داشته باشند.

برنامۀ دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، بر محور ارائۀ دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، از توانمندی‌های ایران در عرصه محصولات و خدمات دانش‌بنیان اجرا شد. ایشان در هر سه روز این برنامه، ابتدا رویکردهای کلی به صادرات دانش‌بنیان و نقش آن در ارتقای برند ملی جمهوری اسلامی را تشریح کردند و سپس به تبیین فرصت‌های دانش‌بنیان در دو محور محصولات و خدمات پرداختند.

ایشان سپس ضمن تأکید بر اهمیت نظارت بر کیفیت صادرات برای جلوگیری از آسیب خوردن برند ملی، سازوکار مورد استفاده در «باشگاه صادرات دانش بنیان» برای ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان را تشریح کردند.

طبق توضیحات دکتر سرکار، از آنجا که همه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، ظرفیت‌های لازم برای ورود به عرصۀ صادرات را ندارند، بسیار اهمیت دارد که با رویکردی علمی و مبتنی بر شاخص‌های درست و قابل اندازه‌گیری، سطح آمادگی صادرات شرکت‌ها اندازه‌گیری شود و با شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف آن‌ها، شرکت‌های برتر در هر حوزۀ صنعتی انتخاب و برای توسعۀ صادرات دانش‌بنیان، بر این شرکت‌ها تمرکز شود.

ایشان ضمن نقد رویکردهای مبتنی بر فراخوان برای معرفی توانمندی‌های فنی کشورمان، تشریح کردند که طی دو سال گذشته با حمایت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، طرحی با عنوان «باشگاه صادرات دانش‌بنیان» شروع به فعالیت کرده است و فرآیند ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان از منظر میزان آمادگی برای صادرات انجام شده است. طبق ارزیابی‌های این باشگاه، از میان بیش از ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، تعداد ۷۵۷ شرکت در چند سطح رتبه‌بندی شده‌اند. طبق ارزیابی‌های باشگاه تا مردادماه امسال، ۶ شرکت در سطح پنج ستاره، ۵۲ شرکت در سطح چهارستاره، ۲۵۴ شرکت در سطح سه‌ستاره، ۱۹۱ شرکت در سطح دوستاره و ۲۵۴ شرکت تحت عنوان شرکت‌های مستعد شناخته شده‌اند. کار ارزیابی این شرکت‌های با بررسی و امتیازدهی در مولفه‌های متعددی در سه محور فنی، شرکتی و سوابق فروش و صادرات انجام شده است.

در برنامۀ دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، ضمن اینکه چارچوب ارزیابی‌های باشگاه صادرات دانش‌بنیان به سفرا معرفی شد، به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام شد که در هر زمینه‌ای که فرصت‌های کسب و کاری و صادراتی را‌ شناسایی می‌کنند، می‌توانند از ظرفیت‌های فنی و پشتیبانی اجرایی این باشگاه، برای کمک به صادرات شرکت ها استفاده کنند.

روز اول نشست دیپلماسی نوآوری با رویکرد اقتصادی، با حضور سفرای ایران در کشورهای قاره آمریکا شامل اکوادور، اوروگوئه، آرژانتین، برزیل، بولیوی، شیلی، کلمبیا، کوبا، مکزیک، نیکاراگوئه و ونزوئلا برگزار شد. روز دوم برنامه به کشورهای آسیایی اختصاص داشت و سفرا و سرکنسول‌های کشورمان در ارمنستان، ازبکستان، اندونزی، آذربایجان، برونئی، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، سوریه، عراق، عمان، فیلیپین، قزاقستان، کره‌جنوبی، کویت، مالزی و ویتنام در آن حضور داشتند. روز سوم این برنامه نیز میزبان سفرای ایران در کشورهای آفریقایی شامل اتیوپی، آفریقای جنوبی، تونس، الجزیره، غنا، کنگو، کنیا، نامیبیا و نیجر بود.

در این برنامه سه روزه، پس از ارائۀ دکتر سرکار، همه سفرای حاضر در نشست، هر کدام به بیان برخی فرصت‌های صادراتی و همکاری موجود در کشور محل خدمت خود پرداختند و دغدغه ها و انتظارات خود برای موفقیت را بیان کردند.