تولید نانومواد از بیوگازهای حاصل از تصفیه فاضلاب

قرار است سامانه Loop شرکت لویدان برای کربن‌زدایی از بیوگازهای حاصل از تصفیه فاضلاب استفاده شود و این کربن برای تولید مواد با ارزش‌تری نظیر گرافن استفاده شود.

شرکت لویدان (Levidian) و یونایتد یوتولیتیز (United Utilities) بودجه‌ای برای فاز اول پروژه تبدیل بیوگاز به هیدروژن و گرافن جذب کردند.

اداره تجارت، انرژی و استراتژی صنعتی دولت بریتانیا (BEIS) بودجه ۲۱۲۰۰۰ پوندی (بیش از ۲۵۶۰۰۰ دلار آمریکا) را برای فاز اول این پروژه در نظر گرفته است، پروژه‌ای که در آن از بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب به عنوان پیش ماده برای تولید هیدروژن و گرافن استفاده می‌کند. سیستم Loop هنگام کربن‌زدایی گازهای زائد امکان تولید هیدروژن و گرافن را فراهم می‌کند.

صنعت آب انگلستان سالانه ۴۸۹ میلیون متر مکعب بیوگاز از طریق فرآیندهای تصفیه بی‌هوازی تولید می‌کند. این بیوگاز در درجه اول برای تولید گرما و برق استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آن را به متان تبدیل کرد و دوباره به شبکه تزریق نمود. هدف از نصب LOOP بر روی تاسیسات تصفیه آب، کربن‌زدایی قابل توجه از این بیوگاز و به حداکثر رساندن ارزش آن است، در حالی که همزمان فرصت‌های تجاری جدید را باز می‌کند.

فاز یک مطالعه امکان سنجی به این کنسرسیوم اجازه می‌دهد تا عملکرد نمونه‌های مختلف بیوگاز را در یک سیستم LOOP در مقیاس کوچک واقع در مرکز فناوری لویدان در کمبریج ارزیابی کند و تجزیه و تحلیل دقیق را برای بهینه‌سازی خروجی هیدروژن انجام دهد. این تیم همچنین طراحی LOOP100 را با جداسازی هیدروژن یکپارچه برای استقرار در سایت یونایتد یوتولیتیز در فاز دو تایید خواهند کرد که شامل آزمایش‌های میدانی گسترده خواهد بود.

اگرچه هدف اصلی این کار تولید هیدروژن است، سامانه LOOP لویدین یک فناوری منحصر به فرد جذب و استفاده از کربن است. کربن استخراج شده از بیوگاز به طور دائم در گرافن با کیفیت بالا قفل می‌شود، که سپس می‌تواند به کربن‌زدایی طیف گسترده‌ای از محصولات دیگر ادامه دهد.

لیزا منسل، مهندس ارشد شرکت یونایتد یوتولیتیز، گفت: «ما فعالانه به دنبال نوآوری‌های جدیدی هستیم که ارزش عملیات ما را افزایش داده و ما را به سمت پایداری بیشتر و به ارمغان آوردن منافع برای مشتریان سوق می دهد. این پروژه اولین استفاده از LOOP در بخش آب خواهد بود و ما مشتاقیم تا بررسی کنیم که چگونه استفاده از این فناوری هیجان انگیز می تواند به ما در رسیدن به هدف خالص کربن صفر خود کمک کند. همکاری با شرکت لویدان به ما این امکان را می‌دهد که نه تنها انتشار کربن حاصل از بیوگاز را کم کنیم، بلکه دو محصول با ارزش بالا یعنی گرافن و هیدروژن را نیز تولید کنیم که می‌تواند به کاهش کربن در صنعت کمک کند.»