نانوسامانه‌ی ایرانی مدیریت آب توازن کشتی‌ها در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت ره‌آوران آینده دریا از حضور این شرکت در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۱ خبر داد، تا فناوری مدیریت آب توازن کشتی‌ها را برای شرکت‌ها و بازدیدکنندگان حوزه دریایی معرفی کند.

مهندس حسینی مدیرعامل شرکت ره‌آوران آینده دریا می‌گوید: «این دومین دوره‌ای است که در نمایشگاه فناوری‌نانو حضور داریم، در دوره پیشین یک شرکت نوپا بودیم، اما در حال حاضر شرکت ما به بلوغ رسیده و نانوسامانه‌ی مدیریت آب توازن کشتی‌ها را برای عرضه به بازار توسعه داده است. قصد داریم از فضای نمایشگاه برای معرفی این فناوری استفاده کنیم، با توجه به این که این فناوری می‌تواند مشتریان زیادی در خارج از کشور داشته باشد، بخشی از بازدیدکنندگان و شرکت‌های بین‌المللی حاضر در نمایشگاه را نیز هدف قرار خواهیم داد.»

مدیرعامل شرکت ره‌آوران آینده دریا درباره این نانوسامانه می‌گوید: «کشتی‌ها به‌منظور جابه‌جایی کالاهایی نظیر نفت، مواد معدنی و کانتینرها نیازمند بهره‌گیری از سیستم‌های متعددی جهت حفظ ثبات کشتی و قابلیت مانور آن در طول سفر هستند. یکی از این سیستم‌ها آب توازن بوده که بر اساس آن کشتی‌ها در هر دو حالت بدون حمل بار و تخلیه بخشی از بار در بندر، آب توازن را به‌منظور عملکرد مؤثر و بی‌خطر کشتی تنظیم می‌کنند. آب توازن، آبی است که به‌منظور کنترل فشارهای وارده بر یک کشتی و ثبات آن برداشت می‌شود. آب توازن حاوی گونه‌های زیستی و اورگانیزم‌های متنوعی از باکتری‌ها، ویروس‌ها، گیاهان و موجودات ساحلی هستند. این آب عموما توسط کشتی‌ها طی مسافت‌های طولانی حمل می‌شود و سپس به‌هنگام تخلیه، گونه‌های زیستی متخاصم را به اکوسیستم جدید وارد می‌کند که می‌تواند منجر به آلودگی آب‌ها شود. از این رو کنوانسیون‌های مربوط به ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست الزاماتی را برای استفاده از آب تصفیه‌شده به منظور تحفظ توازن کشتی‌ها مطرح کرده است که دولت‌ها را موظف می‌کند از سال ۲۰۲۴ از آب تصفیه شده برای این کار استفاده شود. در واقع از سال ۲۰۲۴ تمامی شناورهای مشمول ملزم به رعایت این پروتکل خواهند بود. این کنوانسیون بسیار سخت‌گیرانه عمل خواهد کرد به طوری که اگر کشتی‌ها از الزامات مربوطه تخطی کنند، احتمال توقیف آن‌ها وجود خواهد داشت. به همین دلیل ما به این حوزه ورود کردیم.»

وی درباره تاریخچه توسعه این فناوری می‌گوید: «ما فناوری پتنت‌شده‌ای داشتیم که در حوزه نفت و گاز از آن استفاده می کردیم، پس از بررسی‌های اولیه دریافتیم که این فناوری قابل استفاده در حوزه دریایی نیز هست. حوزه دریایی از منظر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان عقب‌تر از حوزه نفت و گاز است و بیشتر شرکت‌های حوزه دریایی به صورت بهره‌بردار عمل می‌کنند. از این رو فناوری پتنت شده‌ای که داشتیم را برای حل مسئله تصفیه آب توازن کشتی‌ها به کار گرفتیم و نتایج جالب توجه‌ای نیز به دست آوردیم. برای تجاری‌سازی این فناوری نیاز به مجوز سازمان بین‌المللی دریانوردی داشتیم که این مجوز دو گام داشت. گام اول که بیسیک بود را سال گذشته طی کردیم و مجوز مرحله اول را گرفتیم. برای گام دوم که فاینال است نیز اقدام کرده‌ایم و داوری‌ها انجام شده که امیدوارم تا دو ماه دیگر نتایج آن مشخص شود. به صورت موازی این فناوری را در یک شناور در خلیج‌فارس پیاده‌سازی کرده‌ایم که تا دو ماه دیگر به انتهای نصب و راه‌اندازی می‌رسد. بنابراین امیدوارم که تا دو ماه آینده هم نتایج مجوز سازمان بین‌المللی دریانوردی و هم نتایج نصب روی این شناور مشخص شود.»

این دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی دانشگاه شیراز اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک، محصولات طراحی شده این شرکت در بخش تصفیه آب توازن کشتی بتواند کمک شایانی به صنعت کشتیرانی جهت تجهیز شناورهای مشمول این کنوانسیون تحت استانداردهای مورد تأیید سازمان بین‌المللی دریانوردی کند.