همکاری استارت‌آپ نانویی برای تدوین نقشه راه در حوزه زیست‌الکترونیک

سازمان غیرانتفاعی تحقیقات نیمه‌هادی (Semiconductor Research Corporation) از استارت‌آپ کاردیا بیو (Cardea Bio) دعوت کرده است تا نقشه راهی برای توسعه صنعت میکرو و زیست الکترونیک و فناوری بسته‌بندی پیشرفته ایجاد کند.

کاردیا بیو یکی از تولیدکننده‌های انبوه حسگرهای زیستی گرافنی در جهان است که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شده است. این شرکت نوپا روی توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار حسگر زیستی دیجیتال مبتنی بر گرافن برای استفاده در صنایع علوم زیستی و مراقبت‌های بهداشتی فعالیت دارد. این استارت‌آپ یک تولیدکننده انبوه نیمه هادی‌های زیست سازگار است و واحد پردازش سیگنال زیستی (BPU) آن قادر است جریان‌های بیدرنگ سیگنال‌های مولتیومیک را در اطلاعات دیجیتالی ثبت کند.

برت گلداسمیت، مدیر ارشد فناوری کاردیا بیو، گفت که این شرکت به زیرگروه اینترنت اشیا SRC در تعریف نقشه راه میکروالکترونیک و فناوری بسته‌بندی پیشرفته (MAPT) برای مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا (NIST) پیوسته است.

سازمان تحقیقات نیمه‌هادی ۱۸ ماه آینده را صرف توسعه نقشه راهی خواهد کرد که شامل شناسایی فناوری‌های اساسی، استانداردها و مراحل مورد نیاز برای توسعه نیروی کار برای حمایت از نقشه راه است.

تاد یونکین، مدیرعامل سازمان تحقیقات نیمه‌هادی، در بیانیه‌ای گفت: «موانعی که تیم دکتر گلداسمیت با حسگرهای زیستی مبتنی بر گرافن برخورد کرده و بر آن‌ها غلبه کرده است، منحصر به فرد است. صنعت الکترونیک، به طور کلی، از به اشتراک گذاری تجربیات این استارت‌آپ سود زیادی می‌برد، بنابراین ما واقعاً از حضور آن‌ها در این پروژه هیجان‌زده هستیم.»

اعضای نقشه راه NIST MAPT عبارتند از Analog Devices, Applied materials, AMD, Globalfoundries, IBM, Intel, Micron, NXP, Qualcomm, Siemens, SK Hynix, Skywater Technologies, Synopsys, Uhnder. و کاردیا بیو.

در دنیای زیست‌حسگرهای گرافنی و حوزه بیوالکترونیک، بیشتر حسگرها و ابزارها برای اندازه‌گیری یک یا چند عنصر زیستی ساخته شده‌اند. با این حال، ترانزیستورهای اثر میدانی گرافنی با دروازه مایع (gFET) چیزی که آن را واحد پردازش سیگنال زیستی (BPU) می‌نامند، یک پلت‌فرم همه کاره است که امکان اندازه‌گیری انواع سیگنال‌های زیستی را در حسگر فراهم می‌کند، بنابراین می‌توان با استفاده از آن انواع سیگنال‌های زیستی مختلف را به صورت الکترونیکی به اطلاعات دیجیتال ترجمه کرد.