نانوذرات موجود در پیازچه سیر خواص ضدالتهاب دارد

دانشمندان دانشگاه نبراسکا-لینکلن در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه نانوذرات موجود در پیازچه سیر التهابی را که به بسیاری از بیماری‌ها مربوط است، مهار می‌کنند.

التهاب مزمن با درجه پایین در بافت‌ها عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، آلزایمر، تصلب شرایین و دیابت نوع ۲ است که برخی از آن‌ها از علل اصلی مرگ و میر هستند.

دانشمندان دانشگاه نبراسکا-لینکلن به سرپرستی جیوجیو یو،  نشان دادند که می‌توان التهاب NLRP3 را هدف قرار داد، یک جزء حیاتی از سیستم ایمنی بدن که به دفاع در برابر عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی کمک می‌کند. علیرغم تمام مزیت‌های آن، در صورت عدم تنظیم مناسب، NLRP3 می‌تواند باعث اختلالات التهابی شود.

جیوجیو یو گفت: «هدف قرار دادن التهاب NLRP3  پیشرفت بیماری را مهار یا از آن جلوگیری می‌کند و در نتیجه نوید درمانی برای مبارزه با بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌دهد.»

یو رهبری تحقیقاتی را برعهده دارد که با کمک مالی ۱۷۳۴۸۱۰ دلاری از مؤسسه ملی بهداشت روی این پروژه کار می‌کند.

هیچ دارویی برای هدف قرار دادن NLRP3 در دسترس نیست، اما تحقیقات نشان داده است که نانوذرات در گونه‌های خاصی از گیاه آلیوم (Allium) می‌توانند التهاب را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنند. همه گونه‌های آلیوم در این زمینه شبیه هم نیستند. تیم یو در ابتدا نانوذرات را از شش‌گونه آلیوم مورد مطالعه قرار دادند: پیاز سیر، پیاز بنفش و سفید، تره فرنگی، پیازچه و پیازچه سیر. به جز پیازچه سیر، بیشتر این گیاهان فقط اثرات مهاری حاشیه‌ای یا خفیفی را نشان دادند.

یو که وابسته به مرکز پیشگیری از بیماری‌های چاقی نبراسکا از طریق مولکول‌های غذایی است، می‌گوید: «نانوذرات پیازچه سیر عملکرد ضد التهابی بسیار قوی دارند. یکی از اهداف تحقیق ما شناسایی مولکول‌های فعال زیستی در نانوذرات این پیازچه است.»

این نانوذرات محصور در غشاء حاوی لیپید، پروتئین و RNA هستند. آن‌ها قبلاً دریافته‌بودند که تجویز خوراکی نانوذرات حاوی این مولکول باعث کاهش فعالیت التهابی و بهبود سلامت متابولیک در موش‌ها می‌شود.

یو گفت، حذف یک دسته پیازچه از فروشگاه مواد غذایی تاثیری در سلامت افراد ندارد، زیرا اثرات ضد التهابی پیازچه‌ها متفاوت است. به نظر می‌رسد پیازچه‌های برداشت شده در زمستان و بهار تأثیر بیشتری نسبت به آن‌هایی که در تابستان و پاییز به دست می آیند، دارند. پیازچه سیر با پیازچه معمولی متفاوت است.

یو گفت: «هدف تحقیق ما ایجاد یک راهبرد غذایی جدید یا روش درمانی برای سرکوب فعالیت التهابی NLRP3 و التهاب در چاقی و بیماری‌های مرتبط با چاقی است.»

پیازچه یکی از چندین غذای حاوی نانوذرات است که نشان داده شده است که التهاب NLRP3 را مهار می‌کند و می‌تواند بخشی از رویکردهای درمانی ضد التهابی آینده از جمله زنجبیل، قارچ شیتاکه و عسل باشد.