استارت‌آپ دانمارکی برای نوآوری در تولید ریزتراشه‌ها ایده‌ خلاقانه‌ای دارد

آیا همه شرکت‌ها می‌توانند به زودی ریزتراشه‌های خود را تولید کنند؟ استارتاپ دانمارکی آتلانت تری‌دی (ATLANT 3D) معتقد است که این کار امکان‌پذیر خواهد بود. این شرکت به تازگی ۱۵ میلیون دلار سرمایه به رهبری شرکت بریتانیایی VC West Hill Capital برای ارائه فناوری منحصر به فرد و انقلابی خود به بازار جهانی جذب می‌کند.

آتلانت تری‌دی یک شرکت فن‌آور دانمارکی است که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و به دنبال ارائه فناوری کاملاً جدیدی است که تولید مواد پیشرفته و قطعات الکترونیک را در سطح اتمی ممکن می‌سازد. به گفته این شرکت، گام‌های اصلی را برای یک روش کاملاً جدید به‌منظور انجام پردازش‌های میکرو و نانومقیاس برداشته است.

نانوساخت این شرکت تولید پیشرفته با راه حل‌های هوش مصنوعی را امکان‌پذیر نموده که امکان الگوبرداری مستقیم روی سطوح پیچیده، مواد مختلف زیرلایه، ویفرهای ساده و بافت‌ها با ساختارها یا دستگاه‌های موجود را فراهم می‌کند.

ماکسیم پلاخوتنیوک، بنیان‌گذار آتلانت تری‌دی، می‌گوید: «ما یک میکرو نازل اختراع کردیم که به ما امکان می‌دهد مواد شیمیایی را به سطح بیاوریم و آنچه روی سطح اتفاق می‌افتد را با کنترل دقیق اتمی انجام دهیم.»

پلاخوتنیوک می‌گوید این دستاورد می‌تواند به تغییر روش تولید قطعات الکترونیکی و ریزتراشه‌ها که در همه دستگاه‌های دیجیتال مدرن از تلفن‌ها گرفته تا کنسول‌های بازی و ماشین‌ها استفاده می‌شوند، کمک کند، به طوری که می‌توان آن‌ها را به جای ارسال در سراسر جهان، به‌صورت محلی تولید کرد.»

او می‌گوید: «در حال حاضر، فرآیند چند مرحله‌ای، ریشه بحران‌های زنجیره تأمین جهانی است که باعث کمبود دستگاه‌های الکترونیکی شده و موانع زیادی برای نوآوری ایجاد می‌کند.»

آتلانت تری‌دی می‌خواهد هاب‌های محلی را توسعه دهد که در آن شرکت‌های کوچک و بزرگ بتوانند مواد و لوازم الکترونیکی جدید را از ابتدا طراحی کرده و آن‌ها را در داخل تولید کنند.

به گفته این شرکت، این روش، نه تنها راه‌حل ارزان‌تری نسبت به راه‌حل‌های موجود خواهد بود، بلکه نوآوری بیشتری را در انواع جدید دستگاه‌های الکترونیکی ایجاد می‌کند.

این استارتاپ طیفی از مشتریان از جمله ناسا و شرکت الکترونیک ژاپنی سونی دارد که در این شرکت نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

برای شروع، آتلانت تری‌دی روی برنامه‌هایی مانند برق‌رسانی خودرو (مانند باتری‌های جدید)، زیرساخت‌های ۵G با الکترونیک یکپارچه، دستگاه‌های متاورژن مانند نمایشگرهای منحنی و همچنین برنامه‌های نوظهور مانند نانوالکترونیک دو بعدی و مواد دستگاه کوانتومی تمرکز دارد.