دوره تابستانه کانون برگزیدگان نانو به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد

روزهای چهارشنبه تا جمعه ۲۳-۲۵ شهریورماه دوره تابستانه کانون برگزیدگان نانو به میزبانی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه، محمد باقری مطلق مدیر گروه ترویج و فرهنگ‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محمدرضا محمدی معاونت تحصیلات تکمیلی و مسئول گروه نانو دانشکده مهندسی و علم مواد و مهیار خادم مسئول بخش ترویج دانش‌آموزی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسائل مربوط به فناوری‌نانو پرداختند.

پس از مراسم افتتاحیه شرکت‌کنندگان با حضور در سالن کنفرانس مرکز کارآفرینی، در کارگاه فرآیند تیم‌سازی با حضور آقای عرفان شاه‌محمدی از اعضای کانون برگزیدگان نانو شرکت کردند.

عصر روز چهارشنبه کارگاه بوم کسب‌و‌کار در مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف برگزار شد. در این دوره مهندس شایان شاهسواری که از شرکت‌کنندگان بود به صورت داوطلبانه به عنوان راهنما و مسئول علمی در کنار سایرین قرار گرفت تا در روند فعالیت به شرکت‌کنندگان کمک کند.

صبح روز پنجشنه شرکت‌کنندگان با حضور در سالن گلستانه دانشکده مهندسی و علم مواد در کارگاه کنترل پروژه با حضور مهندس محمدحسین عبدی از اعضای کانون برگزیدگان نانو، کارگاه آشنایی با پتنت و شرایط احراز آن با حضور دکتر عاطفه نژاد ابراهیم و کارگاه آشنایی با ساختار شرکت و ثبت آن با حضور مهندس ابوالفضل زارع از اعضای کانون برگزیدگان برگزار شد شرکت کردند. پس از برگزاری کارگاه‌ها مجددا شرکت‌کنندگان به صورت گروهی در فضای دانشکده مهندسی و علم مواد پخش شده و به تکمیل ایده‌ها و پروپوزال‌های خود پرداختند. دکتر ابوالفضل آذرنیا و مهندس جعفری نیز از عصر این روز در کنار شرکت‌کنندگان حضور داشتند تا در روند تکمیل ایده‌ها و پروپوزال به گروه‌ها کمک کنند.

صبح روز سوم شرکت‌کنندگان جهت آماده سازی پروپوزال‌های خود در فضای دانشکده مهندسی و علم مواد حضور پیدا کردند و پس از چند ساعت فعالیت گروهی بر روی پروپوزال‌ها و فایل ارائه خود نتیجه کار را به مسئولین دوره تحویل داده و از دانشکده مهندسی و علم مواد به مرکز کارآفرینی رفته تا آماده ارائه و دفاع از طرح خود شوند. در مرکز کارآفرینی سه اتاق جهت استقرار شرکت‌کنندگان تخصیص پیدا کرد تا بتوانند در زمان باقی مانده تا ساعت ارائه خود بر روی محتوای ارائه جمع بندی کنند. جلسه دفاع از پروپوزال‌ها با حضور دکتر آذرنیا و مهندس اصغری در سالن همایش مرکز کارآفرینی برگزار شد و پس از حدود ۲ ساعت و اتمام ارائه تمامی تیم‌ها، داوران به امتیاز دهی طرح‌ها پرداختند تا تیم‌های برگزیده مشخص گردد. در انتها مراسم اختتامیه و اعلام تیم‌های برتر و اهدای جوایز در مزکر کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

آقای ادیب سلطانی و خانم‌ها آیناز رحیمی، نسرین خرم‌آبادی و نادیا حامدسلمان تیم اول با موضوع بهبود کرم ضد تعریق با استفاده از نانو لیپوزوم‌ها بر پایه گیاه سالویا؛ آقایان علی شهبازی، آرمین مرادی و خانم مهدیه رادمان با موضوع بهبود خواص پلیمر اتیلن ونیل الکل با استفاده از نانو رس به منظور جلوگیری از ورود اکسیژن و رطوبت به داخل بسته‌بندی غلات و تیم سوم متشکل از آقای محمدجعفر آقاسیان و خانم‌ها کیمیا نیلی، کوثر عبدالله‌زاده و اسما عظیمی‌فرد با موضوع اسپری محلول محافظ چوب در برابر موریانه بر پایه نانو کپسول، ۳ تیم برگزیده این دوره انتخاب شدند.

همچنین علاوه بر حمایت‌ها و دریافت گرنت پژوهشی از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به هرکدام از اعضای تیم‌های اول تا سوم به ترتیب ۲ ، ۱٫۵ و ۱ میلیون تومان جایزه نقدی به علت کیفت بالای پروپوزال و کار انجام شده توسط شرکت‌کنندگان از طرف نانو استارت‌آپ اهدا شد و مجوز ورود مستقیم به فرآیند نانو استارت‌آپ برای تیم سوم و ورود مشروط برای دو تیم‌های اول و دوم صادر شد.

در پایان پس از مراسم اختتامیه در دانشکده مهندسی و علم مواد، شرکت‌کنندگان با اولین دوره تابستانه کانون برگزیدگان نانو پس از دوران کرونا و فضای دانشگاه شریف خداحافظی کردند.