پهپادها و توربین به زودی از یخ‌زدن نجات پیدا می‌کنند!

زنتک (Zentek Ltd) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌ نانو در کانادا نتایج جالب توجهی از تست‌های انجام شده روی فناوری پوشش Icephobic به دست آورده است، فناوری که ثبت پتنت آن در حال انجام است. این فناوری می‌تواند پهپادها و توربین‌ها را از یخ‌زدگی نجات دهد.

زنتک آزمایش فرسایش شن و ماسه روی پوشش‌های Icephobic را در شورای ملی تحقیقات (NRC) در اتاوا و آزمایش فرسایش بارانی را در آزمایشگاه بین‌المللی مواد ضد یخ (AMIL) در کبک با موفقیت به پایان رساند. این نتایج نشان می‌دهند که فناوری icephobic این شرکت در شرایط نامطلوب برای صنعت توربین‌های بادی و پهپاد بادوام است.

خلاصه نتایج کلی تا به امروز که توسط NRC و AMIL گزارش شده است:

  • آزمایش‌های یخ‌گریزی در NRC نتایج قوی و ثابتی را با تنش برشی متوسط ​​۲۰ کیلو پاسکال که برای حذف غیرفعال تجمع یخ لازم است به همراه داشت (نتایج زیر ۱۰۰ کیلو پاسکال برای نشان دادن چسبندگی کم در نظر گرفته می‌شود). آزمایش مجدد یک سال بعد همان نتایج را به همراه داشت که نشان از ثبات این فناوری دارد.
  • آزمایش‌های پرواز در شرایط یخ‌زدگی در دنیای واقعی، عملکرد خوب پوشش زنتک را نشان داد، با نتایجی که نشان‌دهنده تاخیر در تجمع یخ (icephobicity) و چسبندگی کم به یخ تجمع‌یافته است.
  • ۱۰۰۰ ساعت قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، معادل دو سال آسیب اشعه ماوراء بنفش در کانادا، کمی خاصیت چسبندگی یخ را تا ۴۳ کیلو پاسکال افزایش داد، که همچنان به‌عنوان یک پوشش موثر در از بین بردن یخ در نظر گرفته می شود.
  • آزمایش فرسایش شن و ماسه عملکرد متوسط ​​تا خوب را در سرعت بالای ۵۴۰ کیلومتر در ساعت نشان داد.
  • آزمایش فرسایش باران در AMIL عملکرد خوبی را در سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و ۳۲۰ کیلومتر در ساعت نشان داد.
  • آزمایش پهپاد NRC نتایج ثابتی را از حفظ کنترل رانش روتور در شرایط یخ زدگی نشان داد در حالی که تیغه‌های بدون پوشش نتوانستند نیروی رانش را در همان محیط کنترل شده داخلی حفظ کنند.
  • NRC در حال آماده شدن برای آزمایش محیطی در فضای باز و در دنیای واقعی پره‌های روتور پهپاد با پوشش نانویی زنتک در زمستان امسال است.
  • AMIL در حال آزمایش عملکرد پوشش زنتک بر روی یک توربین بادی کوچک در یک محیط کنترل شده داخلی است.

گرگ فنتون، مدیرعامل زنتک گفت: «ما از نتایج تست عملکرد و دوام برای پوشش icephobic خود بسیار راضی هستیم و مشتاقانه منتظر ادامه آزمایش و نمایش فناوری خود هستیم. تجمع یخ یک مشکل مهم در صنایع هواپیماهای بدون سرنشین و توربین‌های بادی است که در حال حاضر راه‌حل‌های قوی کمی در دسترس است. ما بر این باوریم که فناوری در انتظار ثبت اختراع ما ممکن است یک رویکرد نوآورانه جدید برای پرداختن به یک نیاز مهم جهانی باشد و مشتاقانه منتظر ادامه تعامل در بازار هواپیماهای بدون سرنشین و توربین‌های بادی هستیم که به فناوری‌های بالقوه موثرتر یخ‌گریزی اهمیت می‌دهند.»

زنتک یک شرکت توسعه و تجاری سازی فناوری‌نانو است که بر تحقیق، توسعه و تجاری‌سازی محصولات جدید با استفاده از گرافن و نانومواد برای استفاده در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و فراتر از آن تمرکز دارد. پوشش اختصاصی ZenGUARD™  زنتک در حال ثبت اختراع است و نشان داده شده است که دارای ۹۹٪ فعالیت ضد میکروبی، از جمله در برابر کرونا دارد.