پلتفرمی برای مشخصه‌یابی نانوذرات برای اهداف داروسازی

استارتاپ اسپارتا بیودیسکاوری (SPARTA Biodiscovery) فناوری را برای تسریع توسعه و تولید نانوذرات مورد استفاده در داروهای پیشرفته ارائه می‌دهد. این استارتاپ از امپریال کالج انشعاب یافته است.

نانوذرات، کپسول‌های پلیمری یا لیپیدی ریزی هستند که قطری در حدود ۱۰۰۰ برابر کوچک‌تر از یک مو دارند. آن‌ها برای رساندن داروهایی مانند داروهای سرطان و اطلاعات ژنتیکی درمانی به بدن استفاده می‌شوند.

برخلاف فرمول‌های رایج، نانوفرمولاسیون‌ها طوری مهندسی شده‌اند که مواد فعال را فقط در جاهایی که مورد نیاز است مثلاً در محل‌های تومور آزاد می‌کنند. این ویژگی موجب می‌شود که از عوارض جانبی مضر در بدن جلوگیری ‌کنند.

پلت‌فرم اسپارتا بیودیسکاوری با تکیه بر نمونه‌های اولیه توسعه یافته در امپریال کالج، می‌تواند نانوذرات را با توان عملیاتی بالا تجزیه و تحلیل کند. این شرکت انتظار دارد این پلتفرم به تسریع طراحی نانوذرات قبل از پیشرفت آن‌ها و رسیدن به مرحله به آزمایش‌های بالینی کمک کند.

کشتن سلول‌های سرطانی با استفاده از دارو آسان است. مشکل این است که شما فقط می‌خواهید سرطان را بکشید نه سلول‌های سالم اطراف آن را. شما می‌توانید این کار را با قرار دادن دارو در داخل حاملی انجام دهید که از سلول‌های سالم محافظت می‌کند. این حامل فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد.

دکتر پندرز که توسعه این فناوری را به‌عنوان محقق در دپارتمان مواد امپریال آغاز کرد، می‌گوید: «هنوز یک نیاز عمده برآورده نشده وجود دارد، راهی کارآمد برای تأیید ترکیب نانوذرات برای اهداف تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت».

آنالیز نانوذرات در حال حاضر با استفاده از فناوری‌هایی انجام می‌شود که به طور معمول به ویژگی‌های ​​این ذرات نگاه می‌کنند و ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج را نشان دهد.

در مقابل، پلتفرم طیف‌سنجی جدید اسپارتا بیودیسکاوری برای تجزیه و تحلیل سریع و خودکار جمعیت‌های تک تک نانوذرات و ارائه اثر انگشت شیمیایی برای تأیید اندازه، ترکیب و عملکرد هر ذره طراحی شده است. این امر با تمرکز یک پرتو لیزر بر روی هر نانوذره و تشخیص جزئیات نحوه تعامل نور لیزر با آن به دست می‌آید.

دکتر آلستر اسمیت از محققان این استارت‌آپ می‌گوید: «SPARTA یک پیشنهاد هیجان‌انگیز برای مشتریان و سرمایه‌گذاران است. در نهایت چیزی که ما را به حرکت وا می‌دارد، چشم‌انداز کمک به عرضه داروهای نسل بعدی به بازار و تأثیر مثبتی است که این امر بر بیماران خواهد داشت.»

این شرکت انتظار دارد که پلت فرم SPARTA به تسریع طراحی نانوذرات قبل از پیشرفت آن‌ها به آزمایشات بالینی کمک کند. دکتر پندر می‌گوید: «یک مورد استفاده از این فناوری، برای تحقیق و توسعه است. این فناوری به دانشمندان کمک می‌کند تا واقعاً طرح‌های خود را بهینه کنند، زیرا آن‌ها می‌توانند یک روش را برای بسته‌بندی داروی خود امتحان کنند، آن را با دستگاه تجزیه و تحلیل کنند، سپس برخی از پارامترها را تغییر دهند و دوباره این کار را انجام دهند. چنین فرآیندی، چرخه‌های تحقیق و توسعه را بسیار سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند و در هزینه‌های توسعه‌دهندگان داروسازی صرفه‌جویی زیادی می‌کند.»