سنتز سبز نانوذرات TiO2 از پوسته پاپایا/ اثبات خواص ضدقارچی این نانوذرات

به تازگی مقاله‌ای در مجله Scientific Reports منتشر شده است که روی بیوسنتز نانوذرات TiO2 با استفاده از عصاره پوسته پاپایا تمرکز دارد. محققان همچنین یک مطالعه اثر ضد قارچی با استفاده از قارچ‌های مختلف برای آزمایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی نانوذرات TiO2 تولید شده در این پروژه، انجام دادند.

نانوذرات TiO2 تولید شده با استفاده از ارگانیسم‌های زیستی مانند گیاهان، قارچ‌ها و باکتری‌ها پایدارتر و از نظر زیست‌محیطی ایمن‌تر از نانوذرات TiO2 سنتز شده شیمیایی هستند، بنابراین می‌توانند برای بسیاری از کاربردهای زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار گیرند.

نانومواد به دلیل خواص فیزیکوشیمیایی و زیستی قابل توجهی که دارند به طور گسترده در پزشکی، تولید انرژی، کشاورزی و ارتباطات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نانومواد اکسید فلزی، مانند نانوذرات TiO2، به تازگی به دلیل ویژگی‌های گرمایی، الکترونیکی، مغناطیسی و فوتونیک جالب توجه تحقیقاتی را به خود جلب کرده‌اند. TiO2 پودر بی‌بو و سفیدی بوده که در شرایط عادی آبگریز است. نانوذرات این ماده بسیار پایدار هستند و می‌توانند به‌عنوان مات‌کننده عمل کنند.

نانوذرات TiO2 دارای اثر ضدمیکروبی و ضدقارچی عالی هستند زیرا می‌توانند اکسیدهای رادیکال آزاد با فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی و واکنش‌پذیری گسترده در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا تولید کنند.

بسیاری از مطالعات تأثیر نانوذرات TiO2 بر جوانه‌زنی و نمو گیاهان را تایید کرده‌اند. تیتانیوم به‌عنوان یک عنصر ارزشمند به رشد گیاه کمک می‌کند، بهره‌وری گیاه را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داده و تولید رادیکال‌های آزاد را در دانه‌های تکثیر شده افزایش می‌دهد.

رایج‌ترین روش‌ها برای تولید نانوذرات TiO2، رسوب شیمیایی بخار (CVD)، رسوب الکتریکی، رسوب هیدروترمال و انعقاد شیمیایی است. با این حال، این روش‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر هستند و به دما، فشار و مواد بالقوه خطرناک نیاز دارند که کاربردهای دارویی آن‌ها را محدود می‌کند.

در نتیجه سنتز سبز روشی محبوب برای تولید نانوذرات TiO2 است. سنتز سبز یک رویکرد طبیعی سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای تولید مقادیر زیادی از نانوذرات است.

در میان موجودات زیستی مختلف، گیاه یا عصاره آن‌ها به دلیل فراوانی، کاربرد در مقیاس بزرگ و تولید حداقل زباله از اهمیت بالایی در تولید نانوذرات برخوردار است. عصاره گیاه، مانند عصاره پوسته پاپایا، به‌عنوان یک عامل احیاکننده در طول سنتز سبز عمل می‌کند و از همین خاصیت احیاکنندگی می‌توان برای ساخت انواع نانوذرات فلزی استفاده کرد.

نانوذرات TiO2 مبتنی بر گیاه می‌تواند در صنایع مختلف از جمله دارویی، غذایی، کاتالیزوری و آرایشی و بهداشتی ارزشمند باشد.

پاپایا کاریکا متعلق به خانواده گیاهان Caricaceae است و در روش‌های مختلف درمانی به ویژه در مناطق مرطوب و نیمه گرمسیری جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور خاص، عصاره پوسته پاپایا یک آنتی‌اکسیدان عالی است زیرا حاوی بسیاری از مواد مهم مانند ویتامین‌ها، اسید پانتوتنیک، فولیات‌ها و فیبرها است.

عصاره پوسته پاپایا، حاوی مولکول‌های زیستی است که می‌تواند یون‌های فلزی را در یک فرآیند تولید سبز یک مرحله‌ای به نانوذرات تبدیل کند. این تبدیل زیست فعال یون‌های فلزی به فلز پایه نسبتاً سریع است، می‌تواند در دما و فشار محیط انجام شود و به راحتی می‌توان آن را افزایش داد. تولید نانوذرات با عصاره گیاهی از نظر محیط زیست نیز سازگار است و خطر ایجاد زباله را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه، محققان نانوذرات TiO2 را با استفاده از عصاره پوسته پاپایا سنتز کردند. نتایج یافته‌های محققان نشان داد که نانوذرات TiO2 تولید شده با استفاده از عصاره پوسته پاپایا، نیمه کروی و مونوکلینیک هستند. مطالعات ضد قارچی با استفاده از قارچ‌های بیماری زا نشان داد که نانوذرات TiO2 بیوسنتز شده دارای خواص ضدقارچی بسیار خوبی هستند.