عرضه محصولات ایرانی حوزه دندانپزشکی/ پرکننده و ترکیبات ضدحساسیت نانویی

مدیر تحقیق و توسعه شرکت پیشگامان سلامت اکسیر از عرضه ترکیبات پرکننده دندان و مواد ضدحساسیت نانویی خبر داد. این محصول از قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی برخوردار بوده و در عین حال کیفیت مناسبی دارند.

امیررضا قنبری، مدیر تحقیق و توسعه شرکت پیشگامان سلامت اکسیر گفت: «این شرکت ازسال ۱۳۹۹ تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدای شروع به کار بنیان‌گذاران این شرکت به دنبال عرضه محصولاتی بودند که هم کیفیت محصولات خارجی را داشته باشد و در عین حال ارزان نیز باشد. محصولات پرکننده دندان که از خارج وارد می‌شوند قیمت بالایی دارند و نمونه‌های تولید داخل نیز از نظر کیفیت سطح پایین‌تری دارند. به همین دلیل خلاء محسوسی در بازار احساس شد و از این رو موسسان این شرکت روی پر کردن این خلاء تمرکز کردند. از این رو به سراغ فرموله‌کردن ترکیبات جدید با استفاده از فناوری‌نانو رفتند و اولین عرضه محصولات سه‌ماه قبل صورت گرفت و در واقع می‌توان گفت که پیشگامان سلامت اکسیر از سه ماه قبل به صورت رسمی وارد بازار شد.»

وی می‌گوید: «در حال حاضر دو محصول نانویی داریم، اولین محصول یک ترکیب پرکننده دندان است که در آن از نانوهیدروکسی آپاتیت استفاده شده است. این نانوکامپوزیت با رهایش ترکیبات کلسیم و فسفات به پایداری بیشتر دندان کمک کرده و مانع از پوسیدگی ثانویه می‌شود. معمولا بعد از پر کردن دندان احتمال پوسیدگی مجدد وجود دارد که به آن پوسیدگی ثانویه گفته می‌شود. این نانوکامپوزیت با تامین ترکیبات حاوی کلسیم و فسفات از این پوسیدگی ثانویه جلوگیری می‌کند. این نانوکامپوزیت شیارهای دندان را پر می‌کند، جاهایی که مستعد رشد باکتری‌ها است و از این طریق به پایداری بیشتر دندان کمک می‌کند.»

دکتر قنبری می‌افزاید : «برخی از کودکان از حساسیت دندانی رنج می‌برند که محصول ضدحساسیت نانویی ما برای کمک به این افراد ساخته شده است. این محصول به دنبال تامین منیع کلسیم و فسفات برای رمینرالیزاسیون دندان به دلیل وجود نانوهیدروکسی آپاتیت است. این نانوساختار موجب تقویت مینای دندان می‌شود. استفاده از این ماده موجب کاهش حساسیت دندان و جلوگیری از رپلالیزاسیون نورون‌های عصبی می‌شود. همچنین استفاده از آن به کاهش پوسیدگی دندان کمک می‌کند. نکته جالب این است که این ماده قابل بلع بوده و یک ژل خوراکی محسوب می‌شود.»