زمان و هزینه انواع عملیات‌های درون چاهی کاهش یافت

با همکاری شرکت نفت مناطق نفت خیز جنوب و شرکت توسعه محصول کیا صنعت شریف و همچنین با کمک شبکه تبادل فناوری، زمان و هزینه انواع عملیات‌های درون چاهی کاهش یافت. پلاگ متورم‌شونده قابل بازیافت درون چاهی که توسط شرکت توسعه محصول کیا صنعت شریف ساخته شده است، نقش قابل توجهی در کاهش زمان و هزینه انواع عملیات‌های درون چاهی دارد.

در فرایندهای مربوط به تعمیر، نگهداری و تحریک چاه‌های نفت و گاز تجهیزات مختلفی مانند پکر متورم‌شونده (Inflatable Packer) و پلاگ متورم‌شونده (Inflatable Plug) مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دو صورت دائمی یا قابل بازیافت تولید می‌شوند. امکان خروج و تعمیر تجهیزات دائمی در عمق چاه حفر شده وجود ندارد. بنابراین، باید با ابزار خاصی تراشیده شود، به عمق چاه سقوط کند و با ابزار دیگری به سختی از چاه خارج شود که مستلزم صرف زمان طولانی و هزینه‌های سنگین است. در صورتی که پکرها و پلاگ‌های قابل بازیافت (Retrievable) با اعمال نیروی تعریف شده به راحتی از چاه خارج می‌شوند. این ابزارها امکان انجام عملیات‌هایی از قبیل اسیدزنی انتخابی، سیمان‌زنی انتخابی و تعمیرات سرچاهی را بدون خارج کردن رشته تولیدی میسر می‌سازند.

پکرهای متورم شونده یکی از مهم‌ترین انواع پکرها در فرایندهای مربوط به تعمیر، نگهداری و تحریک چاه‌های نفت و گاز هستند. این ابزارها امکان انجام عملیات‌هایی مانند تحریک چاه، اسیدزنی، تعمیرات سرچاهی و بسیار از عملیات‌های دیگر را بدون خارج کردن رشته تولیدی میسر می‌سازند. این نوع از پکرها از درون لوله مغزی عبور داده می‌شوند و پس از رسیدن به عمق موردنظر، متورم‌شده و عملیات آب‌بندی لوله جداری چاه‌های نفت و گاز را انجام می‌دهد. نسبت تورم بسیار بالای این ابزار قابلیت آب‌بندی لوله‌ جداری تا قطر ۳ برابر قطر اولیه ابزار را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. پکر متورم‌شونده پس از اتمام عملیات موردنظر، تا رسیدن به سایز اولیه فروکش می‌کند و از چاه خارج می‌شود. این پکرها عملکرد مشابه با نمونه‌های خارجی دارند، در حالی‌که با توجه به شرایط فعلی استفاده از این پکرها زمان تعمیر چاه را به کمتر از یک ماه کاهش داده است در حالی‌که برای استفاده از فناوری خارجی به شش ماه تا یک سال زمان نیاز است. پکر و پلاک متورم‌شونده نانویی نیز که توسط شرکت کیا صنعت شریف طراحی و تولید شده، در لیست تجهیزات مورد استفاده در مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

از جمله مزیت‌های این فناوری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

امکان انجام عملیات، بدون نیاز به خارج کردن رشته تولیدی

*امکان فرستادن ابزار به درون چاه به کمک لوله مغزی سیار و کابل مجهز به مکانیزم جدایش اضطراری (Emergency Disconnect)

*امکان استفاده در چاه‌های عمودی، افقی و مایل

*تحمل اختلاف فشار زیاد در لوله جداری ۷ اینچ و در دمای ۲۸۰ درجه فارنهایت

*مورد تأیید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب طبق استاندارد  API 11D1 (ISO 14310)

*درصد ازدیاد طول زیاد  (%۷۰۰)