محصول نانویی به داد دامداران رسید

یک استارتاپ ایرانی نوعی ضدعفونی‌کننده تولید می‌کند که شایع‌ترین بیماری دام‌ها را درمان می‌کند.

سید محمد موسوی خطاط مدیر استارتاپ نانوفناور آلا در گفتگو با ستاد خبری نمایشگاه ایران نانو بیان کرد: «محصول تولید ما نانوگارد نام دارد و در  حوزه دامپزشکی استفاده می‌شود. نانوگارد برای ضدعفونی کردن پستان دام به کار می‌رود و درمانی برای بیماری ورم پستان است.»

وی افزود: «ورم پستان بیماری شایعی میان دام‌ها به شمار می‌رود و ضرر قابل‌توجهی برای دام‌دار به بار می‌آورد چرا که وقتی دام به این بیماری مبتلا می‌شود، شیر دوشیده شده از آن به مدت یک هفته دور ریخته می‌شود و تا یک ماه نیز باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند که هزینه بسیاری برای دام‌دار دارد.»

مدیر استارتاپ نانوفناور آلا اظهار کرد: «محصولات موجود در بازار برای ضدعفونی کردن پستان دام بر پایه ید و نمک‌های آمونیوم هستند که این دو ماده اولیه به صورت وارداتی تامین می‌شوند. تهیه این محصولات به دلیل نوسانات ارزی هزینه بالایی را به دامدار تحمیل می‌کند. نانوگارد بر پایه نانو است و هزینه تمام شده آن برای مصرف‌کننده تقریبا یک سوم نمونه‌های موجود در بازار است.»

موسوی خطاط با بیان این که نانوگارد گواهینامه نانومقیاس و تاییدیه سازمان دام‌پزشکی را دارد، عنوان کرد: «تاثیر آنتی‌باکتریال این محصول دو برابر محصولات مشابه است و محیط پستان را به طول کامل برای دوشیدن کلین می‌کند. برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در این محصول از نانوذرات استفاده شده است. همچنین متابولیت‌های گیاهی نیز در ساخت این محصول به کار رفته‌اند، بنابراین هیچ گونه سمیتی ندارد.

وی گفت: «استارتاپ ما در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر است. محصول نانوگارد به تولید نیمه صنعتی رسیده و به فروش هم می‌رود. به زودی وارد فاز تولید صنعتی نیز می‌شویم.»