شرکت «بهبود صنعت مهان»، افزایش‌دهنده عمر و بهینه‌ساز قطعات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

امیر شیخ‌ بهایی، مدیرعامل شرکت «بهبود صنعت مهان» با اشاره به فعالیت این شرکت در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو گفت: «این شرکت نزدیک به ۱۰ سال است که تاسیس شده و جزو شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی نوع یک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عضو ستاد ملی نانو است.»

وی افزود: «این شرکت در زمینه ساخت و پوشش‌دهی قطعات در معرض خوردگی و سایش صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع معدنی و نیروگاهی، اتمی و کلیه صنایعی است که در خطوط تولیدشان قطعاتی دارند که در معرض خوردگی و یا سایش مکانیکی و یا شیمیایی قرار می‌گیرد.»

شیخ بهایی با اشاره به فعالیت این شرکت در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو عنوان کرد: «محصولات و قطعاتی که در این دوره از نمایشگاه به نمایش عموم در آورده‌ایم، ببشتر با صنایع نفت و گاز و فولاد مرتبط است؛ هرچند که مخاطبان و مراجعان ما در این نمایشگاه، بیشتر مخاطبان عام بوده و تخصصی نیست.»

مدیرعامل شرکت «بهبود صنعت مهان» ادامه داد: «قطعات پمپ و کمپرسور از جمله قطعات حساسی در صنعت نفت و گاز هستند که در این چند روز به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم تا بخش صنعت به خوبی با روند فعالیت این قطعات آشنا شود. شرکت طی پوشش‌‌هایی که بر این قطعات اعمال می‌کند، موجب افزایش عمر قطعات شده و روند تعمیراتی آن را به تعویق می‌اندازد. همچنین با پوشش‌دهی قطعات موجب بهینه‌سازی و افزایش عمر آن‌ها خواهد شد.»

به گفته وی،  بحث پوشش‌دهی شرکت موجب شده است که نسبت به دیگر شرکت‌ها و تولید قطعات صنعتی متمایز باشد. جریان پوشش‌دهی موجب افزایش عمر باتری شده و این افزایش عمر موجب می‌‌شود تا تعمیرات قطعات هم به مراتب کمتر شود و قطعات عمر طولانی‌تری برای فعالیت داشته باشند.

شیخ‌بهایی با اشاره به اینکه این محصولات تاییدیه نانو مقیاس دارد، افزود: «البته اصلی ترین مزیت این محصولات نانویی این است که با افزایش عمر قطعات، شاهد ارزبری کمتری خواهیم بود تا جایی که روند فعالیتی کارخانه به‌صورت طولانی‌تری ادامه دار خواهد بوده و هزینه محصولات هم به نسبت کاهش پیدا خواهد کرد.»

مدیرعامل شرکت «بهبود صنعت مهان» اشاره کرد: «ما از تکنولوژی نانو برای تولید پودر مواد اولیه قطعات استفاده کردیم. مواد اولیه تولید محصول شرکت از پودرهای فلزی، آلیاژی و سرامیکی است که با استفاده از ذرات نانو توانستیم به ویژگی‌ها و امتیازهای بهتری در فرآیندهایمان دست پیدا کنیم. همچنین استفاده از فناوری نانو باعث شده که آیتم‌های فنی و کاربردی قطعات و پوشش‌هایی که با استفاده از ذرات دونه نانویی می‌دهیم، عملکرد بهتر و مفیدتری داشته باشد.»

به گفته شیخ بهایی، شرکت توانسته در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به صورت محدود ورود کرده و قطعاتی را به عراق صادر کند. البته در تلاش هستیم که در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت در پنج سال آینده صادرات مثبت و بالایی را در محدوده کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی در پایان گفت: «برگزاری نمایشگاه فناوری نانو در هر سال بستر مناسبی را برای معرفی توانمندی شرکت‌ها فراهم می‌کند، البته زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه با توجه به شرایط حال حاضر کشور موجب شد که اطلاع‌رسانی مناسبی از برگزاری نمایشگاه انجام نشده و  روند حضور مراجعه‌کنندگان کاهش پیدا کند.»