محصولی که مصرف آب را تا ۹۸ درصد کاهش می‌دهد

یک گروه فعال در حوزه نانو محصولی ساخته که می‌تواند مصرف آب را تا ۹۸ درصد کاهش دهد.

حسین علی‌نژاد از مجموعه گروه آراز در گفتگو با ستاد خبری ایران نانو اظهار کرد: «تمرکز اصلی شرکت ما ساخت محصولات فوق کاهنده مصرف آب است. محصول تولیدی نوعی نازل مخصوص است که روی انواع شیرآلات نصب می‌شود. این نازل می‌تواند میزان مصرف آب را تا ۹۸ درصد کم کند.

وی افزود: «این نازل دو جریان خروجی ایجاد می‌کند، تغییر حالت بین این دو جریان نازل ممکن می‌شود. نازل در حالت دوم جریان بیشتری از آب را آزاد می‌کند، در این حالت نیز مصرف آب ۷۵ درصد کمتر از حالت عادی است. این محصول گواهی ثبت اختراع را اخذ کرده و مجوز سازمان ملی استاندارد را نیز دارد.»

علی‌نژاد با اشاره به این که تمام مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید این نازل بومی‌سازی شده است، بیان کرد: «نمونه خارجی این نازل وجود دارد اما قیمت تمام شده آن ۴۰ یورو است در حالی که محصول ایرانی حدود یک یورو قیمت دارد.»

عضو شرکت آراز گفت: «یکی از مشکلات نازل‌های آب گرفتگی است، پس از مدتی ذرات موجود در آب روی توری می‌نشینند و مانع از خروج آب می‌شوند. در دو قسمت از این نازل از پوشش آب‌گریزی مبتنی بر فناوری نانو استفاد شده که مشکل گرفتگی را رفع می‌کند.»

وی با بیان این که نمونه آزمایشگاهی این محصول ساخته شده است، عنوان کرد: «در صورت تامین مالی می‌توانیم به سرعت ساخت این نازل را به صورت نیمه‌صنعتی درآوریم. این محصول نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی ندارد، تنها به یک قالب نیاز دارد و با سرمایه ۱٫۵ میلیارد تومانی می‌توان یک میلیون قطعه از آن را ساخت و وارد بازار کرد.»

علی‌نژاد در انتها اظهار کرد: «نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو محل مناسبی برای برای جذب سرمایه‌گذار است. طی این چند روز از مسئولانی از سازمان‌های دولتی و آب و فاضلاب برای بازدید از نمایشگاه آمدند و از محصول ما نیز بازدید کردند. امیدواریم در آینده نزدیک درخواست‌های خوبی از جانب این سازمان‌ها دریافت کنیم.»