با همکاری صنعت و دانشگاه، نسل جدید کامپوزیت‌های حوزه هوافضا تولید می‌شود

در یک پروژه صنعتی که با همکاری شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) انجام شده، طرفین در حال ایجاد کامپوزیت‌های هوشمند با کمک گرافن برای هوانوردی، هوافضا و انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. این سازه‌های هوشمند را می‌توان به‌صورت بی‌سیم برای عیوب غیرقابل تشخیص با استفاده از یک دستگاه هوشمند استفاده کرد و به جلوگیری از خرابی‌های فاجعه‌بار کمک کرد.

این پروژه توسط کمک مالی ARC Linkage از دولت فدرال، با بیش از ۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه سوئینبرن می‌تواند با استفاده از نانومواد برای کمک به مهندسان استفاده شود تا شناسایی نقص‌های ساختاری در هواپیماها و موشک‌ها قبل از ایجاد فاجعه صورت گرفته و جان انسان‌ها را نجات دهد.

پروژه ARC Linkage با سرمایه‌گذاری اسپارک تکنولوژیز نسل بعدی کامپوزیت‌های هوشمند را ایجاد می‌کند که می تواند ایمنی و قابلیت اطمینان را بهبود بخشد، در حالی‌که به طور قابل توجهی هزینه‌ها را در بخش‌های انرژی، حمل و نقل و هوافضا کاهش می‌دهد.

این ساختارهای فیبر کربنی هوشمند برای تشخیص خرابی احتمالی و ارزیابی نیازهای تعمیر و نگهداری در زمان واقعی، به صورت بی‌سیم با استفاده از یک دستگاه هوشمند طراحی شده‌اند. ما می‌توانیم این فناوری را در طی یک دهه در هواپیماهای تجاری و توربین‌های بادی ببینیم.

پروفسور کارن هاپگود، معاون معاون پژوهشی دانشگاه، گفت که این پروژه از توانایی‌ها و تخصص پیشرو در جهان در حوزه هوافضا برای ایجاد تاثیر مثبت در دنیای واقعی استفاده می‌کند. کامپوزیت های هوشمند، مانند آن‌هایی که توسط این پروژه ایجاد می‌شوند، آینده شهرهای ما، ساختارها و شبکه‌های ما را خواهد ساخت. ما خوشحالیم که با شرکای خود در اسپارک تکنولوژیز همکاری می کنیم تا این تحقیق را به واقعیت تبدیل کنیم که می‌تواند ایمنی را به شدت بهبود بخشد و هزینه‌ها را کاهش دهد.»

مایک بارتلز مدیرعامل اسپارک تکنولوژیز گفت: «این پروژه نمونه‌ای از راه‌حل‌های نوآورانه است که می‌تواند از طریق همکاری دانشگاه و صنعت محقق شود. ما با همکاری دانشگاه فناوری سوئینبرن، مرزهای توانایی در تولید پیشرفته و فناوری‌های مبتنی بر گرافن را برای دگرگونی واقعی صنایع پیش می‌بریم.»