در بازار داروهای دامپزشکی، محصولات‌نانویی جایگزین آنتی‌بیوتیک می‌شود

برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی، فناوری نانو به‌طور فزاینده‌ای در بازار دارویی دامپزشکی به‌عنوان جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک‌های دامپزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در صنعت داروسازی دامپزشکی، از فناوری نانو برای بهبود تشخیص، درمان، ارتقای رشد حیوانات و تولید استفاده می‌شود. نانوذرات عمدتا به عنوان عوامل ضد میکروبی جایگزینی برای کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و بهبود تشخیص باکتری‌های بیماری‌زا استفاده می‌شوند.

آن‌ها همچنین به‌عنوان عوامل دارورسانی برای داروهای جدید و نامزدهای واکسن برای بهبود ویژگی‌ها و عملکرد آن‌ها و کاهش مقاومت دارویی در موجودات حیوانی استفاده می‌شوند.

بازار جهانی داروهای دامپزشکی از ۲۱٫۹۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲۳٫۹۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR)  ۹٫۱ درصد افزایش یافت. جنگ روسیه و اوکراین شانس بهبود اقتصاد جهانی از همه گیری کووید-۱۹ را حداقل در کوتاه مدت مختل کرده است. جنگ بین این دو کشور به تحریم‌های اقتصادی چندین کشور، افزایش قیمت کالاها و اختلال در زنجیره تامین منجر شده است و بسیاری از بازارها را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. انتظار می‌رود رشد بازار جهانی داروهای دامپزشکی در سال ۲۰۲۶ به ۲۹٫۴۹ میلیارد دلار با نرخ رشد مرکب سالانه ۵٫۳ درصد برسد.

آمریکای شمالی بزرگترین منطقه در بازار داروهای دامپزشکی بود و در سال ۲۰۲۱ ارزشی معادل ۱۲٫۵۴ میلیارد دلار داشت. بر اساس تجزیه و تحلیل صنعت داروسازی دامپزشکی، بازار داروهای دامپزشکی در آمریکای شمالی با حضور جمعیت بزرگ حیوانات خانگی و گاو، هزینه‌های بالای مراقبت‌های بهداشتی حیوانات پشتیبانی می‌شود. Zoetis Inc بزرگترین سهم بازار داروسازی دامپزشکی در سال ۲۰۲۱ را در اختیار داشت. Zoetis Inc بزرگترین رقیب در بازار داروهای دامپزشکی در سال ۲۰۲۱ با ۱۹٫۲۶٪ سهم از بازار بود. Zoetis یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی حیوانات است که در کشف، توسعه، تولید و تجاری‌سازی داروهای بهداشتی حیوانات، واکسن‌ها و محصولات تشخیصی نقش دارد.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده روی بازار داروهای دامپزشکی، کمبود دامپزشک روی رشد بازار داروی دامپزشکی در دوره زمانی تا ۲۰۲۶ تاثیر منفی خواهد داشت. کمبود دامپزشکی فشار زیادی را بر متخصصان وارد کرده است.