قراردادی برای استفاده تجاری از نانومیله طلا در درمان سرطان

سونا نانوتک (Sona Nanotech) اعلام کرد که برای تامین نانومیله طلا مورد نیاز شرکت سیوا تراپیوتیکس (Siva Therapeutics) قراردادی با این شرکت امضا کرده است. سیوا تراپیوتیکس توسعه‌دهنده درمان‌های پیشرفته و آزمون‌های درون‌تنی برای درمان سرطان است که از نانومیله‌ برای مقابله با سرطان استفاده می‌کند.

درمان هدفمند سرطان با استفاده از فناوری هایپرترمیای شرکت سیوا تراپیوتیکس موسوم به Hyperthermia™ cancer Therapy (THT) در حال پیشرفت است تا یک روش درمانی مطمئن، ایمن و موثر سرطان در اختیار پزشکان قرار گیرد که در آن با استفاده از نانومیله‌های طلا و با دستگاه مادون قرمز، گرمای درمانی در تومورهای جامد ایجاد می‌شود.

THT اثرات مفید متعددی بر تومورها دارد و انتخابی‌تر از شیمی‌درمانی بوده، مخرب‌تر از پرتودرمانی و بدون خطرات درمان جراحی است. این روش درمانی کم تهاجمی است، عوارض جانبی منفی را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. این فناوری علاوه بر مقرون به صرفه‌تر بودن و موثرتر بودن، می‌تواند نتایج سریع‌تری نسبت به درمان‌های کنونی سرطان ارائه دهد.

رویکرد سیوا تراپیوتیکس استفاده از نانومیله‌های طلا و دستگاه مادون قرمز برای از بین بردن تومورهای جامد با THT و بهبود سلامت بیمار است. سیوا تراپیوتیکس مطالعات موفقی بر روی حیوانات کوچک با استفاده از THT انجام داده است و در حال آماده شدن برای انجام مطالعات حیوانی بزرگ در سال ۲۰۲۳، قبل از شروع آزمایشات بالینی انسانی برای تومورهای کولورکتال و احتمالاً دیگر  انواع سرطان است.

دکتر لن پاگلیارو، مدیرعامل سیوا تراپیوتیکس، اظهار داشت: «نانومیله‌های طلای زیست سازگار سونا ماده ایده‌آلی برای استفاده در سیستم درمان تومور سرطان سیوا تراپیوتیکس هستند. نانومیله‌های طلا بالاترین راندمان انتقال انرژی را ارائه می‌دهند.»

دیوید ریگان، مدیرعامل شرکت سونا نانوتک، اظهار داشت: «این توافق اولین استفاده تجاری سونا از نانومیله‌های طلای خود برای یک برنامه پزشکی نوظهور درون تنی است. هدف آن‌ها از بین بردن سلول‌های سرطانی است که هم نتایج را بهبود می‌بخشد و هم عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.»

براساس مفاد این قرارداد، سونا از ارزیابی و شناسایی نانومیله‌های زیست سازگار خود توسط آزمایشگاه تعیین مشخصات فناوری‌نانو آمریکا (NCL) بهره‌مند خواهد شد که تلاشی مشترک بین موسسه ملی سرطان، سازمان غذا و داروی آمریکا و موسسه ملی استانداردها و فناوری (NIST) است.

سیوا تراپیوتیکس که حق انحصاری استفاده از نانومیله‌های طلای سونا را برای روش‌های درمانی خود خواهد داشت، متعهد شده است که در اوایل سال ۲۰۲۳ سفارش اولیه را پس از مشخصه‌یابی NCL انجام دهد و سونا متعهد به دستیابی به شیوه‌های تولید مناسب GMP شده است.