عرضه «فانوس دریایی» نانویی که تومورهای سرطانی را تشخیص می‌دهند

شرکت ایمجیون بیوسیستمز (Imagion Biosystems) در زمینه تصویربرداری نوآورانه پزشکی، با استفاده از نانوذرات بی‌خطر برای تشخیص انواع مختلف سرطان و سایر بیماری‌ها، پیشتاز است.

نتیجه فعالیت‌های این شرکت، یک روش موثرتر برای تصویربرداری پزشکی است که نیاز به بیوپسی را کاهش می‌دهد، هزینه را کم کرده و در نهایت زندگی بیماران را نجات می‌دهد.

فناوری‌نانو مفهوم جدیدی در بخش بهداشت و درمان نیست. با این حال، ایمجیون بیوسیستمز برای تضمین جایگاه خود در این بازار پرسود، گام‌های بزرگی برداشته است. این یک روند رایج است که با پیشرفت فناوری، ابعاد ادوات کوچکتر می‌شود. به یک تلویزیون قدیمی مربوط به اواسط دهه ۲۰۰۰ فکر کنید. این روزها، تراشه‌های کامپیوتر، مادربردها و پردازنده‌ها می‌توانند در حالی که کسری از فضا را اشغال می‌کنند، دستاوردهای بیشتری داشته باشند. اما اکنون تصور کنید که میلیون‌ها تکه قطعه در سطح مولکولی برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می‌کنند. نانوذرات را می‌توان در درجات مختلف در بسیاری از انواع چسب‌ها، در پوشش‌های رنگ، در توپ‌های تنیس و البته در رایانه‌ها یافت.

در این میان، ایمجیون بیوسیستمز فناوری تشخیص سرطان MagSense را ارائه کرده است. این فناوری از نانوذرات مغناطیسی زیستی ایمن برای شناسایی و نشان‌گذاری سلول‌های سرطانی در بدن استفاده می‌کند و این ذرات به‌عنوان «فانوس دریایی» برای متخصصان تصویربرداری پزشکی عمل می‌کنند تا تصاویر دقیقی از اندازه و ماهیت تومورها ارائه کنند.

روش‌های تصویربرداری مرسوم اطلاعات تشریحی را ارائه می‌دهند، آن‌ها اغلب تنها «مناطق مورد علاقه» را بدون جزئیات بیشتر مشخص می‌کنند. نانوذرات MagSense یک گام فراتر در توصیف منطقه مورد نظر پیش می‌روند، زیرا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام اتصال به سلول‌های سرطانی قابل تشخیص باشند.

بنابراین، برخلاف ماموگرافی یا سونوگرافی، فناوری MagSense برای تمایز بین تومورهای خوش خیم و سرطان بدخیم در نظر گرفته شده است.

همه اینها منجر به این شده است که فناوری MagSense توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به‌عنوان “دستگاه پیشرفت” برای مراقبت از سرطان تعیین شود.

ایمجیون بیوسیستمز فناوری MagSense خود را بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه در یک مطالعه فاز اول در استرالیا آزمایش کرده است.

علاوه بر این، این شرکت داده‌های تحقیقاتی مربوط به دومین محصول خود برای سرطان پروستات را ارائه کرد و نشان داد که فناوری نانوذرات مغناطیسی پتانسیل هدف قرار دادن تومورهای سرطان پروستات را دارد که آنتی ژن غشای اختصاصی پروستات (PSMA) را بیان می‌کنند.

ذرات ترجیحاً در بافت‌هایی که این آنتی‌ژن را بیان می‌کنند و نه در سایر اندام‌های حیاتی تجمع می‌یابند، و تحقیقات نشان می‌دهد که عامل تصویربرداری با MRI و فناوری آرامش‌سنجی اختصاصی ایمجیون بیوسیستمز قابل تشخیص است.

باب پرولکس، مدیرعامل‌ ایمجیون بیوسیستمز گفت که این نتایج پشتیبانی قوی برای شرکت برای ادامه توسعه یک ماده مناسب برای تصویربرداری MagSense برای سرطان پروستات فراهم می‌کند.