امکان تشخیص سطح HbA1c بیماران دیابتی در منزل فراهم می‌شود

شرکت لومیرادیکس در حال تجاری‌سازی ابزار میکروسیالی است که امکان تشخیص سطح HbA1c بیماران دیابتی را فراهم می‌کند. نتایج این تست از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

لومیرادیکس (LumiraDx) یک شرکت ارائه‌دهنده فناوری کیت‌های تشخیصی، از گسترش تجاری فناوری HbA1c خود برای استفاده حرفه‌ای در چندین بخش مراقبتی خبر داد. این آزمایش که در کنار پلتفرم LumiraDx مورد استفاده قرار می‌گیرد، سطح HbA1c بیماران دیابتی را کنترل می‌کند و همچنین به‌عنوان ابزار کمکی در غربالگری و شناسایی بیمارانی که ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت باشند، عمل می‌کند. این آزمایش با ارائه نتایج در کمتر از هفت دقیقه پس از استفاده از نمونه، کارایی و راحتی بیشتری را با غربالگری و نظارت بر دیابت در محل در کنار بیمار فراهم می‌کند. این شرکت اعلام کرد که این آزمایش در اواخر ماه می سال جاری به نشان CE دست یافته است.

از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر در حال حاضر دیابت دارد و تقریباً در یک نفر از هر ۲ نفر نیز این بیماری تشخیص داده نشده است. قابل حمل بودن و انعطاف‌پذیری پلتفرم لومیرادیکس، تست HbA1c را قادر می‌سازد تا نیاز بالینی رو به رشد برای آزمایش HbA1c در دسترس و قابل اعتماد در محیط مراقبت‌های بهداشتی جامعه را برطرف کند تا به تصمیم‌گیری بالینی سریع‌تر کمک کند. تست HbA1c دارای محدوده قابل گزارش ۲۰ – ۱۳۰ mmol/mol HbA1c است.

در یک مطالعه بالینی خارجی و چند محلی، این آزمون به دقت بسیار بالایی دست یافت. دیوید والتون، مدیر ارشد بازرگانی لومیرادیکس اظهار داشت: «با افزایش شیوع جهانی دیابت، دسترسی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به نتایج سریع و قابل اعتماد HbA1c بسیار مهم است. در دسترس بودن آزمایش HbA1c فوری و قابل مقایسه با آزمایشگاه از طریق بهبود مدیریت دیابت، به بیمار کمک می‌کند.»

پروفسور گری جان، مشاور بیوشیمیایی بالینی، بیمارستان دانشگاه نورفولک و نوریچ، دبیر فعلی کمیته اجرایی IFCC بخش علمی (SD) و رئیس سابق گروه کاری IFCC برای استانداردسازی جهانی HbA1c، استاد افتخاری دانشکده پزشکی نوریچ (UEA)، توضیح داد: «آزمایش غیرمتمرکز دیابت به افراد امکان می‌دهد به پزشک عمومی یا داروخانه مراجعه کنند و این آزمایش‌ها را در آنجا انجام دهند. این موضوع مهم است زیرا به افراد اجازه می‌دهد فوراً نتایج خود را ببینند و بنابراین آن‌ها را تشویق می‌کند تا به هدف تعیین شده برای آن‌ها دست یابند.»