واکسن RSV با طراحی پروتئینی در مرحله کارآزمایی بالینی

شرکت ایکوساواکس (ICOSAVAX) در حال آزمایش بالینی واکسن ضدویروس سینکیتیال تنفسی است که در آن از نانوذرات پروتئینی استفاده شده است.

عملکرد فناوری نانوذرات ایجاد شده توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در واکسن ویروس سینکیتیال تنفسی (RSV) نشان داده شد. این واکسن اکنون در آزمایشات بالینی انسانی در حال آزمایش است.

RSV می‌تواند هر کسی را در هر سنی آلوده کند. این امر می‌تواند در نوزادان‌، افراد مسن و افراد با سیستم ایمنی ضعیف بسیار جدی باشد. ذات‌الریه حاصل از RSV یکی از دلایل اصلی مرگ و میر نوزادان در کشورهایی است که خدمات پزشکی ضعیف دارند.

فاز اول آزمایش این واکسن در اوایل سال جاری انجام شد. اکنون یک آزمایش جدید در دست انجام است که نسخه کمی تغییر یافته و به شکل واکسن دو ظرفیتی را برای محافظت در برابر RSV و Metapneumovirus انسانی (HMPV) استفاده کرده است. بزرگسالان برای دریافت واکسن دو ظرفیتی در آزمایش فعلی ثبت‌نام می‌کنند. ارائه نتایج اولیه در اواسط سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است. تمام آزمایشات برای این واکسن از طریق شرکت زیست‌فناوری ایکوساواکس مستقر در سیاتل انجام می‌شود.

نیل کینگ، از محققان این پروژه دربخش طراحی پروتئین برای این واکسن، گفت: «واکسن در حال پیشرفت بالینی است. ما امیدواریم که در مدت زمان بسیار کوتاهی، شاید چند سال دیگر در دسترس باشد.»

کینگ استادیار بیوشیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن است. فناوری نانوذرات آزمایشگاه وی اساس واکسن COVID-19 را تشکیل داد که تابستان امسال برای استفاده بالینی در کره جنوبی تأیید شد.

کینگ می‌گوید Covid-19 و RSV فقط اهداف اولیه سیستم نانوذرات طراحی شده پروتئینی ما هستند. این سیستم یک پلتفرم پروتئین متقارن است که بر روی آن بیت‌های ویروس که باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شوند، آراسته شده‌اند.

کینگ گفت: «من احساس می‌کنم که ما در خط شروع هستیم. من فکر میکنم جهان اکنون در مقابل ما است و مشکلات زیادی برای حل آن وجود دارد. فناوری که در حال ساخت آن هستیم ، امیدوارم به ما این امکان را دهد تا حتی سریع‌تر مشکلات را حل کنیم.»

در حال حاضر هیچ واکسن RSV تأیید شده در آمریکا وجود ندارد. دو شرکت دیگر در حال گزارش نتایج آزمایشی فاز سوم از نامزدهای واکسن خود هستند. فایزر می‌گوید نسخه آن‌ها در محافظت از نوزادان هنگام تجویز برای مادران باردار بی‌خطر و مؤثر است. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ درخواست تأیید سازمان غذا و دارو را به دست آورد. واکسن شرکت GSK در کاهش بیماری شدید در بزرگسالان مسن ۹۴ ٪ مؤثر بوده است.