فناوری‌نانو می‌تواند آینده «تحویل دارو» باشد

فناوری‌نانو می‌تواند آینده «تحویل دارو» باشد

به اعتقاد یکی از محققان پیشرو در حوزه نانوحامل‌های دارویی، فناوری‌نانو می‌تواند تحول بزرگی در رهایش هدفمند دارو و عبور از سدهای زیستی بدن ایجاد کند.

فناوری نانو در حال توسعه سریع در زمینه دارویی است. به عنوان مثال، نانوذرات می‌توانند به عنوان سیستم‌های تحویل دارو استفاده شوند. فناوری نانو می تواند به غلبه بر محدودیت‌های تحویل دارو مانند توزیع زیستی و ورود دارو به داخل سلول کمک کند. این کار می‌تواند از طریق هدف قرار دادن سلول، حمل و نقل مولکولی به اندامک‌های خاص و رویکردهای دیگر حاصل شود.

اجوما اوچگبو، یکی از دانشمندانی است که در این زمینه کار می کند. اوچگبو ، استاد دارویی در کالج دانشگاه لندن است. وی مکانیسم‌های حمل و نقل دارویی را در موانع زیستی مورد مطالعه قرار داده و نانوذرات حمل کننده مواد دارویی را ایجاد کرده است.

اجوما اوچگبو نشان داده است که می‌توان پپتیدها را، زمانی که به صورت کمپلکس با نانوالیافی هستند در سد خونی مغزی تحویل داد تا بتواند پاسخ دارویی را به دست آورند. وی همچنین با استفاده از نانوذرات پپتیدی که از طریق مسیر بینی به مغز تحویل داده می شود، حمل و نقل پپتید را به مغز نشان داد.

این یافته‌ها منجر به توسعه داروی درد آنکفالین NES100 شد که برای رسیدگی به بحران مواد دارویی طراحی شده است.

اجوما اوچگبو گفت: «حرفه من تاکنون یک تجربه دوست داشتنی بوده است و هر اشتباهی که مرتکب شده ام یا ناامیدی که با آن روبرو شده ام به یادگیری من اضافه شده است.»

اجوما اوچگبو کارهایی را که او و تیمش با جزئیات بیشتری انجام می دهند توضیح داد. وی گفت: «هنگامی که این دارو در نانوذرات محصور می شود، می‌توانیم از ویژگی‌های خاص نانوذرات برای کنترل مکان داروها در بدن استفاده کنیم.»

اجوما اوچگبو در حال حاضر در حال ارائه مولکول‌های زیستی به قسمت‌های مختلف بدن است به گونه‌ای که دوزهای معمولی نمی تواند به طور مؤثر انجام دهد. به گفته وی ، این کار می تواند آینده تحویل مواد دارویی باشد.

وی گفت: «ما فکر می‌کنیم که این مولکول‌های زیستی که در حال حاضر به بدن بیماران تزریق می‌شوند به روش های غیر تزریقی دیگری که ما روی آن کار می کنیم، قابل استفاده هستند.»

در حالی که فواید فناوری نانو در تحویل دارو می‌تواند شامل اثربخشی بهتر، حمل و نقل مؤثرتر در موانع زیستی و جذب بهتر باشد، این زمینه نوظهور بدون چالش نیست.

در حالی که برخی از واکسن های Covid-19 برای استفاده از فناوری mRNA به عنوان داستانهای موفقیت در نظر گرفته می شدند ، آنها همچنین به فناوری نانو فرصتی برای درخشش دادند ، زیرا این واکسن ها از نانوذرات برای محافظت از آنتی ژن استفاده می کردند.

هنوز عدم اطمینان در مورد چگونگی استقرار این نسل بعدی واکسن‌های دارای فناوری نانو در آینده وجود دارد. اما اجوما اوچگبو امیدوار است که پیشرفت‌های انجام شده در طول همه گیر فرصت هایی را برای کسانی که در این صنعت کار می کنند، ایجاد کند.

وی گفت: «این برای ما خوب خواهد بود که بتوانیم این یادگیری جدید را سرمایه گذاری کنیم و امیدواریم که بتوانیم از این دوره جدید برای تصحیح هرگونه تصور غلط در مورد داروهای دارای قابلیت نانو استفاده کنیم.»