فراخوان مشارکت در تدوین استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو

فراخوان مشارکت در تدوین استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو

یکی از الزامات تجاری‌سازی فناوری نانو و ورود به بازارهای جهانی، اخذ استانداردهای بین‌المللی، منطقه‌ای و همچنین مشارکت در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های جهانی است. کشورها با مشارکت در فرآیند تدوین استانداردهای بین‌المللی می‌توانند اولویت‌های ملی خود را در سطح جهانی مطرح کرده و با تدوین استاندارد برای محصولات خود ضمن ایجاد بازار بین‌المللی از منافع ملی خود در سطح بین‌المللی دفاع کنند.

کمک به تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی فناوری نانو یکی از برنامه های مهم ستاد نانو است. این ستاد با استفاده از توان ملی و ظرفیت متخصصین، اساتید و فناوران داخل کشور تا کنون توانسته است ۱۲ استاندارد بین‌المللی را تدوین کند، این استانداردها در موضوعاتی مانند نانوذرات، نانوالیاف، بسته بندی های مواد غذایی، منسوجات آنتی باکتریال، نانوپوشش‌ها و … تدوین شده است.

در همین رابطه، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو اقدام به برگزاری فراخوان مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی در حوزه فناوری نانو در سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) کرده است. لذا از افراد واجد شرایط شامل اعضای هیئت علمی، پژوهشگران، فناوران و صاحبان کسب و کارها دعوت می‌شود، با توجه به اولویت‌های تعیین شده در زیر، موضوعات پیشنهادی تدوین استاندارد خود را در قالب فرم مورد نظر به این ستاد ارسال نمایند. طرح‌های واجد شرایط و تایید شده توسط داوران، مورد حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار می گیرند.


مهلت ارسال درخواست‌ها تا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ می‌باشد.


موضوعات اولویت‌دار برای مشارکت در فراخوان:
•    نانو غشاءها در تصفیه آب
•    نانوحسگرها با کاربرد در حوزه سلامت
•    نانوپوشش‌های ضدخوردگی
•    ارزیابی ایمنی نانو مواد
•    رنگ‌های عایق حرارت
•    مشخصه‌یابی نانومواد

شرایط افراد مشارکت کننده:
–    دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته مرتبط با موضوع
–    تسلط به زبان انگلیسی
–    دارای انتشارات بین‌المللی یا تجربه همکاری در پروژهای بین‌المللی در موضوعات پیشنهادی
–    ترجیحا دارای تجربه در توسعه فناوری یا سابقه توسعه محصول در حوزه‌های مذکور.


افراد علاقه مند؛ فرم درخواست را تکمیل کرده و به همراه رزومه خود به آدرس ایمیل standard@nano.ir ارسال نمایند.


الزامات و نکات تکمیلی:
–    درخواست‌های ارسالی در مرحله اول در گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو مورد بررسی و داوری قرار خواهد گرفت و در صورت تایید اولیه، متقاضی می‌بایست فرم‌های ایزو را تکمیل کرده و یک پیش‌نویس استاندارد مطابق فرمت ایزو (فرم‌ها و فرمت ایزو برای افراد تایید شده مرحله اول در ادامه کار ارسال می‌شوند) را آماده کرده و به ستاد نانو ارسال نمایند.
–    فرم‌ها و پیش‌نویس استاندارد ارسالی از طرف متقاضی در گروه استاندارد و ایمنی ستاد نانو داوری شده در صورت پذیرش و بعد از انجام اصلاحات لازم توسط ستاد فناوری نانو برای رای‌گیری کشورهای عضو کمیته نانو ایزو ارسال خواهد شد. در صورت تایید در کمیته بین‌المللی ایزو، موضوع پیشنهادی به عنوان پروژه مصوب کمیته نانو سازمان ایزو ثبت می‌شود و فرد متقاضی به عنوان مسئول پروژه تعیین خواهد شد.
–   فرد متقاضی که از این پس مسئول پروژه نامیده می‌شود موظف است فرآیند تدوین استاندارد بین‌المللی را طی کند در جلسات کارشناسی کمیته بین‌المللی شرکت کرده و از استاندار دفاع کند و مطابق نظرات فنی کارشناسان کمیته بین‌المللی، پیش‌نویس را تکمیل کند.
–   معمولا از زمان ارائه پیشنهاد تا تصویب نهایی استاندارد در ایزو به طور میانگین ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است و در این مدت ستاد فناوری نانو تعاملات لازم را با ایزو انجام داده و با استفاده از متخصصان این حوزه و به خصوص افرادی که قبلا در تدوین استاندارد بین‌المللی تجربه موفقی داشته‌اند منتورینگ و راهنمایی را برای فرد متقاضی (مسئول پروژه) فراهم خواهد کرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۱۰۲۲۳۵ تماس حاصل فرمایید یا به آدرس standard@nano.ir ایمیل ارسال نمایید.

معرفی کمیته فناوری نانو سازمان بین‌المللی استاندارد
کمیته فنی فناوری نانو سازمان بین‌المللی استاندارد سازی یا ISO/TC ۲۲۹، در سال ۲۰۰۵ تشکیل شده است و تاکنون ۱۱۱ استاندارد بین‌المللی در زمینه‌های مختلف فناوری نانو تدوین کرده است. در این کمیته ۴۰ کشور شامل جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال و ۱۷ کشور به صورت عضو ناظر مشارکت دارند.

گروه‌های کاری این کمیته فنی به شرح زیر است:

  • کارگروه مشترک اصطلاحات و نامگذاری (JWG۱)
  • کارگروه مشترک اندازه‌گیری و مشخصه‌یابی (JWG۲)
  • کارگروه سلامت، ایمنی و جنبههای محیط زیستی فناوری نانو (WG۳)
  • کارگروه ویژگی‌های مواد (WG۴)
  • کارگروه محصولات و کاربردها (WG۵)