حمید رحمانی سراجی، مدیر امور مهندسی و تحقیقات مواد ایران خودرو در سومین جشنواره فناوری نانو گفت: «ما در چند سال گذشته روی بحث تولید مواد اولیه در ایران خودرو فعالیتهای خوبی داشتهایم و ایران در صنعت خودرو مانند دیگر کشورها در جایگاه خوبی در قرار دارد و بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور درحرکت است.»
استفاده از فناوری نانو در حفظ جایگاه ایران در صنعت خودرو
حمید رحمانی سراجی، مدیر امور مهندسی و تحقیقات مواد ایران خودرو در سومین جشنواره فناوری نانو با اشاره به اینکه مواد اولیه در بحث خودرو از آیتمهای راهبردی این بخش است گفت: «ما در چند سال گذشته روی بحث تولید مواد اولیه در ایران خودرو فعالیتهای خوبی داشتهایم و ایران در صنعت خودرو مانند دیگر کشورها در جایگاه خوبی قرار دارد و بر اساس سند چشم انداز بیست ساله کشور درحرکت است.» مدیر امور مهندسی و تحقیقات مواد ایران خودرو با اشاره به بحث تأمین مواد اولیه پلیمری میگوید: «در ابتدای کار، ما تنها از ۱۸ درصد منابع داخلی برای تأمین مواد اولیه پلیمری استفاده میکردیم اما اکنون با وجود پتروشیمی بندرامام، اراک و خوزستان ما میتوانیم ۵۰ درصد مواد اولیه پلیمری را از داخل تهیه کنیم که البته این رقم باید به سطح ۹۰ درصد برسد.» رحمانی سراجی با اشاره به برنامه سالانه تولید یک میلیون خودرو بهوسیله ایران خودرو و یک میلیون خودرو بهوسیله سایپا، تولید انبوه خودروهای بهینه شده با فناوری نانو را منوط به هماهنگی بخشهای اقتصادی و عملیاتی شدن پروژههای تحقیقاتی در کشور دانست. به گفته وی جریانهای تحقیقاتی در کشور زمان بر است و نمیتوان پیش بینی کرد چه زمانی این خودروها وارد بازار میشوند. همچنبن فرشیدفر، رییس واحد مهندسی و تحقیقات مواد غیر فلزی و نانو ایران خودرو، در این خصوص گفت: «اگر همکاری بین بخشهای مختلف در زمینه ساخت خودرو افزایش نیابد تا ۵ سال دیگر ممکن است جایگاه فعلی خود را در دنیا از دست بدهیم.» به گفته وی همه بخشها در زمینه تولید خودروی فرآوری شده با فناوری نانو به هم وابسته هستند. برای همین همگام با خودرو باید پتروشیمی و بخشهای دیگر مانند فولاد پیشرفت کنند وگرنه همه زحمتهای یک بخش به تنهایی در این زمینه فایدهای نخواهد داشت. فرشیدفر با اشاره به شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه ها، حضور در نمایشگاهها را فرصتی مناسب برای شناخت نیازهای ارگانهای مختلف و ایجاد همکاری بین این ارگانها برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز بخش خودرو بیان کرد. به اعتقاد وی مواد اولیه باید از طریق شرکتهای تولیدی مواد اولیه در اختیار شرکتهای سازنده قرار گیرد و از واردات مواد اولیه به جهت هزینه بر بودن و وابسته شدن به کشورهای دیگر خودداری شود. |