بهبود ویژگی‌های پارچه‌های پشمی با استفاده از نانوروکش‌ها

دانشمندان چینی توانسته‌اند ویژگی‌های اعجاب‌انگیز پشم را که به دلیل سبکی، نرمی، گرم نگهداشتن (حتی زمان خیس بودن) و سایر ویژگی‌ها به نام «پارچه شگفت‌انگیز» معروف است، بهبود بخشند.

دانشمندان چینی توانسته‌اند ویژگی‌های اعجاب‌انگیز پشم را که به دلیل سبکی، نرمی، گرم نگهداشتن (حتی زمان خیس بودن) و سایر ویژگی‌ها به نام «پارچه شگفت‌انگیز» معروف است، بهبود بخشند. بنابر گفته آنها این اکتشاف به پشم «مغز» داده و آن را میان سایر الیاف هوشمند قرار می‌دهد؛ بدین ترتیب این پارچه‌های پشمی چین و چروک و آب‌رفتگی نداشته و با دارا بودن تنفس‌پذیری مناسب می‌تواند تعرق را از بدن دور کنند.

فانگ‌کیونگ تانگ، یی لی و همکارانشان بیان می‌کنند که پشم به طور طبیعی آبگریز است و این خاصیت مانعی برای ایجاد ویژگی‌‌های بهبودیافته‌ای همچون ضد چروک بودن، ضدآب‌رفتگی و قابلیت رنگرزی است.

ویژگی آبگریز بودن پشم همچنین مانع از جذب رطوبت شده و در نتیجه به لباس‌های پشمی احساس تعرق بالایی می‌دهد. با وجودی که دانشمندان روش‌هایی برای افزایش آبدوستی پشم ارائه کرده‌اند، اما این روش‌ها پایدار نبوده، به بافت پارچه آسیب رسانده و با محیط زیست سازگار نیستند.

دانشمندان چینی روکش جدیدی توسعه داده‌اند که این مشکلات را رفع می‌کند. این روکش جدید از نانوذرات سیلیکا به قطر یک پنجاه‌هزارم قطر موی انسان تشکیل شده‌اند. این ذرات رطوبت اضافی را جذب کرده و پشم را به یک ماده اَبَرآبدوست تبدیل می‌کنند. آنها توضیح می‌دهند که این لایه جدید رنگ یا بافت پارچه را تحت تأثیر قرار نداده و در مقابل خشکشویی مقاوم است.

نتایج این تحقیق در مجله Langmuir منتشر شده است.