استفاده از نانوذرات آلی در تصویربرداری و درمان سرطان

گروهی از محققان کانادایی یک نانوذره آلی ساخته‌اند که کاملاً غیرسمی و زیست‌سازگار بوده و به‌شکلی زیرکانه از نور و حرارت برای درمان سرطان و رسانش داروها استفاده می‌کند.


نتایج همایش نهایی پروژه NanoCap

گروهی از محققان بیمارستان شاهزاده مارگارت یک نانوذره آلی ساخته‌اند که کاملاً غیرسمی و زیست‌سازگار بوده و به شکلی زیرکانه از نور و حرارت برای درمان سرطان و رسانش داروها استفاده می‌کند.

دکتر گانگ ژنگ، محقق ارشد موسسه سرطان اُنتاریو (OCI) در بیمارستان شاهزاده مارگارت می‌گوید این نانوذره از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا بر خلاف نانوذرات دیگر ساختار منحصربه‌فرد و انطباق‌پذیری دارد که می‌تواند به‌طور بالقوه روش درمان تومورها را تغییر دهد. او می‌افزاید: «ما در آزمایشگاه دو مولکول طبیعی کلروفیل و لیپید را ترکیب کرده و یک نانوذره منحصربه‌فرد تولید نمودیم که می‌تواند در کاربردهای مختلف مبتنی بر نور (بیوفوتونیک) به‌کار رود. ساختار این نانوذره شبیه یک بادکنک بسیار کوچک و رنگی است و در نتیجه می‌توان آن را با داروهای مختلف پر کرده و در درمان تومورها از آن استفاده کرد».

جاناتان لول دانشجوی دکترای OCI می‌گوید: «در درمان فتوترمال از نور و حرارت برای از بین بردن تومورها استفاده می‌شود. نانوذراتی که می‌توانند درون تومور جمع شده و مقدار زیادی نور را جذب کنند، با تابش یک نور لیزر گرم شده و با افزایش دما تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد تومور را از بین می‌برند. از این نانوذره می‌توان در تصویربرداری فتوآکوستیک نیز استفاده کرد. در این نوع تصویربرداری می‌توان با ترکیب نور و صدا تصاویری با تفکیک‌پذیری بالا از تومورها تولید کرد. این تصاویر برای یافتن و هدفگیری تومورها استفاده می‌شوند». او می‌افزاید این نانوذرات با رسیدن به تومور نور فلورسانس از خود منتشر می‌کنند. و این یعنی «مأموریت به پایان رسیده است».

دکتر ژنگ می‌گوید: «نانوذرات زیادی وجود دارند، اما این نانوذره یک بسته کامل محسوب می‌شود که می‌توان از آن به‌طور همزمان برای تصویربرداری و درمان تومورهای مختلف استفاده کرد. سازگاری کامل تصویربرداری از تومورها و درمان آنها به این شکل کاملاً بی‌سابقه است. ایمنی بی‌سابقه این ذرات درون بدن نیز یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود. ما از امکان استفاده از این نانوذرات در درمان‌های بالینی هیجان‌زده هستیم».

هزینه این تحقیق توسط موسسه تحقیقات سرطان اُنتاریو، انجمن سرطان کانادا، انجمن تحقیقات مهندسی و علوم طبیعی کانادا، موسسات تحقیقات سلامتی کانادا، موسسه تحقیقات سرطان خانواده کمپل، وزارت بهداشت و مراقبت‌های بلندمدت و بنیاد بیمارستان شاهزاده مارگارت تأمین شده است.

جزئیات این تحقیق به‌صورت آنلاین در مجله Nature Materials منتشر شده است.