نانوپوشش ویژه برای محافظت از تجهیزات نفتی

شرکت نانولبز (Nano Labs) با استفاده از نانوذرات آلومینیوم موفق به ارائه نانوپوشش ضد خوردگی جدیدی شده که برای محافظت از ادوات و تجهیزات نفتی بسیار مناسب است.

شرکت نانولبز (Nano Labs) اعلام کرد نسل جدیدی از نانوپوشش‌های ضد خوردگی تولید کرده است. این شرکت قصد دارد فناوری تولید این نانوپوشش را در قالب پتنتی به ثبت برساند. این موفقیت جدید گامی موثر در مسیر کسب بازار پوشش‌های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز است.

این پوشش جدید یک لایه آلومینیومایز شده دارد که در مقابل رطوبت، نفت، سوخت و مواد شیمیایی مختلف از سطح محافظت می‌کند. لایه آلومینیومایز حاوی میکرو و نانوذراتی است که عوامل خورنده را از سطح دور کرده و سدی در برابر خوردگی ایجاد می‌کند.

کاستانو از مدیران این شرکت می‌گوید این اختراع جدید یک نانوپوشش ویژه بوده که برای محافظت از سازه‌ها در صنعت نفت بسیار ایده‌آل است. معمولا سازه‌ها  و ادوات نفتی در تمام طول مسیر تولید از استخراج تا فرآوری نفت خام در معرض خوردگی هستند. در این صنعت خوردگی عمر تجهیزات را تعیین می‌کند بنابراین زمان تعویض قطعات و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری ادوات به نرخ خوردگی آنها بستگی دارد. خوردگی نه تنها موجب از بین رفتن قطعه می‌شود بلکه روی کارایی کل سیستم نیز اثر منفی می‌گذارد. در این روش جدید ما از یک لایه پلیمری برای محافظت سطح از گزند مواد شیمیایی، رطوبت و نفت استفاده کردیم، این لایه قادر است آسیب‌های فیزیکی روی سطح را نیز به حداقل برساند. برخی از محصولات موجود در بازار دارای پوشش‌های محافظ از جنس ترکیبات خطرناک نظیر نمک کروم هستند، استفاده از کروم به دلیل اثرات زیست محیطی و سمی بودن در برخی کشورها با محدودیت‌هایی همراه است. ما به دنبال جایگزینی برای این پوشش‌های حاوی مواد سمی بودیم.

برناردو کاماکو از مدیران نانولبز می‌گوید هر ساله میلیاردها دلار برای جایگزینی قطعات خورده شده و همچنین کنترل سلامت سازه‌ها صرف می‌شود. کنترل خوردگی و ممانعت از آن هم صرفه اقتصادی داشته و هم برای محیط زیست مناسب‌تر است. ما موفق شدیم فناوری ارائه دهیم که بتواند بر این مشکل غلبه کند.

شرکت نانولبز قصد دارد تا در هفته‌های آتی اطلاعات تکمیلی از خواص فیزیکی و شیمیایی این پوشش‌ها منتشر کند.
لازم به ذکر است که شرکت نانولبز تحقیقات در حوزه فناوری نانو را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرده است.