نانوپوششی برای مقابله با مات شدن رنگ‌ها

شرکت نانواوور تکنولوژیز (Nanovere Technologies) موفق به تولید نانوپوشش‌هایی با قابلیت احیاء رنگ‌های مات شده در اثر تابش نور خورشید شده است. این نانوپوشش عمر رنگ‌ها را تا ۱۰ سال افزایش می‌دهد.

رنگ‌های معمولی که بر پایه اپوکسی هستند از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار بوده و زبری مناسبی دارند، اما در برابر تابش پرتوهای فرابنفش ضعیف بوده و همچنین تغییرات آب و هوایی روی آنها تاثیر منفی می‌گذارد. ترکیبات پلی‌اورتان از مقاومت بالایی در برابر پرتو فرابنفش برخودار هستند اما هزینه آنها بسیار بیشتر از رنگ‌های اپوکسی است. رنگ‌های معمولی اپوکسی بعد از گذشت یک سال به دلیل اکسید شدن سطح شروع به تغییر رنگ و سفید شدن (مات شدن) می‌کنند. این تغییر رنگ موجب کاهش کیفیت رنگ و تغییر عملکرد آن می‌شود. هر چند ظاهر سطح رنگ شده شروع به تغییر می‌کند اما رنگ اصلی در زیر لایه بیرونی همچنان جلا و درخشش اولیه خود را داراست.

اخیرا محصولی به نام Nano-Clear® توسط شرکت نانواوور تکنولوژیز (Nanovere Technologies) به بازار عرضه شده است که می‌تواند برای سطوح آلومینیومی، پلاستیکی و فایبرگلس‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این پوشش روی سطحی که قبلا رنگ خورده و رنگ‌ آن تغییر کرده قرار می‌گیرد و می‌تواند رنگ اولیه سطح را دوباره بازگردانده و مقاومت آن را افزایش دهد به طوری که با استفاده از این نانوپوشش عمر رنگ تا ۱۰ سال افزایش یافته به شکلی که جلا و درخشش آن تغییری نمی‌کند. تولید کنندگان این پوشش عملکرد آن را برای ۱۰ سال ضمانت می‌کنند.

Nano-Clear®  پوششی است که به درون رنگ اکسید شده نفوذ کرده و رنگ لایه زیرین را بزرگنمایی می‌کند به بیان دیگر این نانوپوشش موجب مات شدن لایه اکسید شده سطحی می‌شود. این پوشش می‌تواند سطح را در برابر تابش پرتوهای فرابنفش محافظت کند. شرکت‌های متعددی نظیرNippon Paint, Alcoa و Boeing این نانوپوشش را تست کرده‌اند.

Nano-Clear® دارای مزایای زیر است:

  • کاهش هزینه رنگ‌آمیزی مجدد تا ۷۵ درصد در سال،
  •  کاهش انرژی و نیروی کار تا ۵۰ درصد،
  • سهولت استفاده به طوری که تنها با یک اسپری ساده می‌توان این پوشش را روی سطح قرار داد.

توماس چوته بنیان‌گذار این شرکت می‌گوید نانواوور مفتخر است تا اولین نانوپوشش هواخشک جهان را برای مصارف خودروسازی و هوافضا ارائه کند. Nano-Clear® می‌تواند برای احیاء رنگ‌های مات شده در اثر تابش نور خورشید و همچنین افزایش طول عمر رنگ‌ها مورد استفاده قرار گیرد.