فناوری‌نانو از اولویت‌های اصلی افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا برای اولین بار در چارچوب افق ۲۰۲۰ خود، فراخوان ارسال طرح‌های تحقیقاتی منتشر کرده است.

کمیسیون اروپا برای اولین بار در چارچوب افق ۲۰۲۰ خود،  فراخوان ارسال طرح‌های تحقیقاتی منتشر کرده است. برنامه تحقیقات و نوآوری جدید اتحادیه اروپا با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد یورو، برای دوره زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ اجرا خواهد شد. بیش از ۱۵ میلیارد یورو از این اعتبار در دو سال اول برنامه تخصیص داده خواهد شد که هدف از این میزان تامین مالی، کمک به ارتقای اقتصاد دانش‌محور و رفع چالش‌های ایجاد اختلاف در زندگی مردم می‌باشد. همکاری بین‌المللی از اولویت‌های اصلی افق ۲۰۲۰ بوده که بر اساس آن محققان کشورهای مختلف دنیا از جمله ایالات متحده آمریکا می‌توانند طرح‌های تحقیقاتی خود را در قالب این برنامه ارسال نمایند.

برای اولین بار کمیسیون اروپا اولویت‌های تامین مالی خود را برای دو سال آینده مشخص کرده و جهت‌گیری‌های سیاست‌های تحقیقاتی اتحادیه اروپا را برای محققان و کسب و کارها ارائه کرده است. میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح‌های تحقیقاتی سال ۲۰۱۴ حدود ۷٫۸ میلیارد یورو است که بر سه بخش کلیدی افق ۲۰۲۰ تمرکز خواهد داشت:

•    علوم برتر: حدود ۳ میلیارد یورو، شامل ۱٫۷ میلیارد یورو برای حمایت‌های مالی کمیته تحقیقات اروپا از دانشمندان برتر و ۸۰۰ میلیون یورو برای بورس‌های تحصیلی محققان جوان‌تر.
•    پیشگامی صنعتی: ۱٫۸ میلیارد یورو برای حمایت از پیشگامی صنعتی اروپا در حوزه‌هایی نظیر: فناوری‌نانو، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تولید پیشرفته، رباتیک، زیست‌فناوری و فضا.
•    چالش‌های اجتماعی: ۲٫۸ میلیارد یورو برای پروژه‌های ابداعی مربوط به چالش‌های اجتمای افق ۲۰۲۰ در حوزه‌هایی نظیر: سلامت؛ کشاورزی، دریایی و اقتصاد زیستی؛ انرژی؛ حمل و نقل؛ اقدامات جوی، محیط زیست، کارایی منابع و مواد خام؛ و امنیت.