رهاسازی دارو با استفاده از نانوذرات خوراکی

محققان موسسه فناوری ماساچوست نانوذراتی طراحی کرده‌‌اند که می‌تواند دارو را در خود کپسوله کرده و در محل موردنظر رهاسازی کند. مزیت این نانوذرات در این است که به‌صورت خوراکی وارد بدن می‌شود و نیاز به تزریق جلدی نیست.

رهایش دارو به‌وسیله نانوذرات می‌تواند برای درمان بیماری‌های مختلف، نظیر سرطان مورد استفاده قرار گیرد. نانوذراتی که تاکنون برای رهایش دارو مورد استفاده قرار می‌گرفتند دارای محدودیت‌هایی است. اخیرا پژوهشگران MIT با همکاری بیمارستان زنان بیرمنگام (BWH) نوع جدیدی از نانوذرات را تولید کرده‌اند که می‌تواند از طریق دهان مصرف شده و با هضم در معده، جذب بدن می‌شود، با این کار دیگر نیازی به تزریق نبوده و تنها با بلعیدن، دارو وارد بدن می‌شود.
در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رساندند نشان دادند که با این روش می‌توان انسولین را وارد بدن موش کرد. پژوهشگران این پروژه می‌گویند این ذرات می‌تواند هر نوع دارویی را که امکان کپسوله شدن داشته باشد در خود نگه‌ دارند. این نانوذرات جدید دارای پوشش‌هایی از جنس آنتی‌بادی هستند که به‌عنوان کلید برای اتصال به گیرنده‌های سطح سلول هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

filereader.php?p1=main_0299c06aed970473a

این نوع رهایش دارویی می‌تواند برای درمان برخی بیماری‌ها نظیر افزایش کلسترول خون استفاده شود. در این روش به جای آن که بیمار به‌صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کند تا دارو، به‌صورت تزریقی به او تجویز شود، تنها با خوردن دارو می‌تواند بهبود یابد.
رابرت لانگر از موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: اگر شما بیمار شوید تنها با خوردن چند قرص درمان خواهید شد. انواع مختلفی از نانوذرات حامل داروی شیمی‌درمانی دارای رشته‌های کوتاه RNA هستند که می‌توانند ژن‌های ویژه‌ای را در بدن خاموش کنند. همچنین این نوع نانوذرات قادراند به بافت‌ها و سلول‌های سرطانی حمله کنند. این نوع نانوذرات بعد از تزریق به بدن از طریق خون، تمام بدن را طی می‌کنند تا به نقطه موردنظر برسند، پس از رسیدن به این نقطه، داروی موردنظر را در آنجا رهاسازی می‌کنند.
نانوذراتی که از طریق خوردن وارد بدن می‌شوند، باید بتوانند از طریق روده جذب شوند این در حالی است که روده حاوی لایه‌های متعددی سلول‌های مخاطی است که به‌صورت سدی در برابر این نانوذرات عمل خواهند کرد. بنابراین عبور نانوذرات از این سد، کاری چالش برانگیز خواهد بود. برای عبور از این سد، پژوهشگران سطح نانوذرات را با پروتئین Fc پوشش دادند، این پروتئین به سطح گیرنده‌های سلول‌های روده متصل شده و شرایط عبور از آن را فراهم می‌کند.