پروژه‌های ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل تولید فناوری‌نانو

دو پروژه COTECH و MULTILAYER که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، منجر به ارائه کاربردها، ادوات و فرایندهای تولیدی مورد نیاز شرکت‌های اروپایی جهت تولید عناصر کوچک شده است.

این روزها اشیای کوچک به معنای کسب و کارهای بسیار بزرگ است. مصرف‌کنندگان به دنبال ادوات کوچکتر، قابل ‌حمل، با ویژگی‌های فوق‌العاده، عملکرد بهتر و کارایی انرژی بیشتر هستند. با این وجود، تبدیل هرچیزی به بسته‌های کوچک یکی از چالش‌های بزرگ حوزه تولید محسوب می‌شود. در این راستا محققان اروپایی در حال توسعه راهکارهایی هستند تا عناصر میکروی مورد نیاز را برای این ادوات کوچکتر تولید نمایند.
به همین منظور فعالیت دو پروژه COTECH و MULTILAYER که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، منجر به ارائه کاربردها، ادوات و فرایندهای تولیدی مورد نیاز شرکت‌های اروپایی جهت تولید عناصر کوچک شده است. چنین ابداعاتی در طی زمان منجر به کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان، قیمت‌های پایین‌تر برای مصرف‌کنندگان و محصولات با کارایی انرژی بیشتر و سازگارتر با محیط زیست می‌گردد.
تیم همکار پروژه COTECH، مراحل پردازش پیشرفته، ماشین‌های تولید و تکنیک‌های قطعه‌سازی جدیدی را برای تولید سیستم‌های میکروی مبتنی بر پلیمر طراحی و توسعه داده‌اند. حاصل تلاش این تیم، توسعه ۸ دستاورد صنعتی نظیر قطعات کوچک‌شده برای چراغ‌های تلفن همراه، تراشه‌های تشخیص برای کاربردهای زیست پزشکی و … بوده است. به گفته هلمُت لویب، مدیر پروژه COTECH، «تولیدکنندگان اروپایی با تقاضای فزاینده برای تولید ادوات کوچکتر در ابعاد میکرو و نانومتر مواجه هستند». در این راستا همکاران COTECH چندین کاربرد تجاری پیشرفته را توسعه داده‌اند.
در عین حال تیم پروژه MULTILAYER نیز بر راهکارهایی تمرکز کرده‌اند تا بتوانند تولید انبوه ادوات میکرو را امکان‌پذیر نمایند.