نانوکاتالیستی برای زدودن گوگرد از گازوئیل

محققان مکزیکی، موفق به ساخت نانوکاتالیستی برای زدودن گوگرد از گازوئیل شدند. این نانوکاتالیست می‌تو‌اند در کاهش آلودگی‌ هوا، بر اثر مصرف سوخت‌های دیزلی، کمک کند.

روغن مایای مکزیکی با داشتن۳۰ ppm (قسمت در میلیون) گوگرد، از جمله ترکیبات سوختی سنگین به شمار می‌رود که اگر به سوخت‌ها افزوده شود، می‌تواند باعث ایجاد آلودگی زیادی شود. در راستای کاهش آلاینده‌ها و مقابله با انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن، محققان مرکز علوم و فناوری‌ نانوی مکزیک با همکاری پژوهشگران دانشگاه ملی خودروسازی مکزیکو، کاتالیست جدیدی برای صنعت روغن ارائه کرده‌اند.
این گروه تحقیقاتی در حال کار روی نانوکاتالیستی هستند که قادر به زدودن گوگرد از روغن بوده به‌ طوری که می‌تواند مقدار گوگرد را در سوخت‌های دیزلی به ۱۰ ppm کاهش دهد. این رقم متناسب با استانداردهای جهانی گوگرد در سوخت است.
سرجیو فوتس، مدیر این پروژه تحقیقاتی، می‌گوید: «بعد از سه سال کار آزمایشگاهی و انجام آزمایشات پایلوت در موسسه ملی نفت، نانوکاتالیست جدید ما آماده شده و می‌توان تست‌های صنعتی را روی آن آغاز کرد. جزئیات ساخت این نانوکاتالیست به‌صورت پتنتی در کشور مکزیک به ثبت رسیده است».
برای ساخت این نانوکاتالیست، از دی‌سولفید مولیبدن به‌عنوان مبدل عنصری استفاده شده‌ است. فونتس مویادو از محققان این پروژه می‌گوید: «ما به دنبال کاتالیستی ارزان‌تر، کاراتر و مقاوم‌تر از آنچه که در حال حاضر در بازار وجود دارد، بودیم. به همین دلیل به سراغ بهره‌گیری از فناوری‌نانو رفتیم». وی‌ درباره فرآیند زدایش سولفور می‌گوید: «این کاتالیست می‌تواند سولفور را از مولکول‌های گازوئیل جدا کند. بنابراین بعد از فرآیند گوگرد‌زدایی می‌توان سوخت پاکیزه را مورد استفاده قرار داد».
سرجیو فوتس می‌گوید: «در حال حاضر ما روی امکان‌سنجی تولید انبوه این نانوکاتالیست کار می‌کنیم تا بدانیم، آیا ممکن است که این نانوکاتالیست در مقیاس صنعتی تولید شود؟ در حال حاضر ما امکان تولید چند کیلوگرم از این ماده را داریم و باید بتوانیم این حجم را به چند تن برسانیم. ما دستاوردهای خود را در این پروژه به شرکت نفت پمکس (Pemex) انعکاس دادیم که مورد استقبال آنها قرار گرفت. این محصول برای کشور آمریکا نیز جذاب است زیرا در حال حاضر مشابه این نانوکاتالیست در این کشور تولید نمی‌شود».