مقابله با معضل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها با استفاده از فناوری‌ نانو

اتحادیه اروپا در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی جدید، به دنبال مقابله با معضل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با استفاده از ترکیبات نانودرمان تنفسی است.

اتحادیه اروپا در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی جدید با عنوان PneumoNP به دنبال مقابله با معضل مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با استفاده از ترکیبات نانو است. این پروژه، در چارچوب برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی تحقیقات و فناوری (FP7) کمیسیون اروپا تأمین مالی می‌شود. پروژه PneumoNP در یک دوره زمانی ۴ ساله و با همکاری دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی برتر، آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا اجرا خواهد شد. این همکاری جدید در راستای کمک به درخواست سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای مقابله با تهدید جهانی مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها آغاز شده است.
پروژه مذکور با ترکیب آنتی‌بیوتیک‌های جدید با مولکول‌های قابل حمل تنفسی، راهکار ابداعی جدیدی را توسعه خواهد داد و به هدف‌گذاری کارآمدتر آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری‌ها کمک خواهد کرد.
کمیسیون اروپا با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، برای مقابله با معضل مقاوت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها، ۱۵ پروژه جدید را در چارچوب برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی تحقیقات و فناوری خود آغاز کرده است که یکی از آن‌ها، این پروژه است. این پروژه‌ی ۴ ساله که از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است، به دنبال توسعه ابزارهای تشخیصی و درمانی جدید برای مقابله با بیماری‌های تنفسی است. انتظار می‌رود که این پروژه دستاوردهای ذیل را به همراه داشته باشد:
• یک سیستم دارویی تنفسی جدید که از سیستم نانودرمان جدید ساخته شده است
• یک فناوری آئروژل جدید که امکان دسترسی مستقیم به محل تمرکز عفونت را می‌دهد
• یک آزمایش اثربخش و کارای ابداعی برای رصد بیماری‌
• یک آزمایش تشخیصی جدید برای شناسایی و تشخیص سریع‌تر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در عفونت‌های تنفسی باکتریایی
این پروژه‌ی بین رشته‌ای مشترک با همکاری ۱۱ تیم تحقیقاتی از ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا؛ نظیر اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، هلند ودانمارک انجام خواهد شد.