آزمایش بالینی نانوداروی ضد سرطان مثانه

شرکت ای‌ای‌دی درصدد انجام آزمایش بالینی نانوداروی جدیدی است که توسط شرکت سلجن تولید شده است. این داروی برای درمان بیماری سرطان مثانه مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

شرکت ای‌ای‌دی (AADi, LLC) یکی از شرکت‌های توسعه‌دهنده دارو بوده که روی درمان بیماری‌ها با استفاده از فناوری‌نانو متمرکز است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که موفق به خرید لیسانس استفاده از داروی ABI-009 از شرکت سلجن (Celgene) شده است. ABI-009 نوعی نانوذرات محاط شده با آلبومین بوده که حاوی سیرولیموس است. (سیرولیموس نوعی ماده شیمیایی بوده که به عنوان دارو برای ممانعت از پس زدن اندام پیوند‌زده شده استفاده می‌شود. این دارو در جراحی‌های پیوند کلیه به وفور استفاده می‌شود).
براساس این تفاهم‌نامه، ای ای‌دی قصد دارد تا داروی ABI-009 را برای برخی بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین برای درمان برخی تومورها استفاده کند. فاز اول آزمایش بالینی این دارو روی بیماران انجام شده و نتایج حاکی از موفقیت و اثربخشی این دارو است. شرکت سلجن حق استفاده از این دارو در هر مرحله از فرآیند توسعه را برای خود محفوظ می‌دارد.
ای‌ای‌دی اعلام کرد که اخیرا برای فاز بعدی آزمایش بالینی این دارو روی سه بیمار دیگر، ثبت‌نام کرده است. این شرکت قصد دارد تا ABI-009 را برای بیماران دارای سرطان مثانه مورد استفاده قرار دهد. هزینه انجام این آزمایش بالینی از سوی موسسه ملی سرطان به این شرکت اعطا شده است. متخصصان سرطان مثانه دانشگاه کلمبیا نیز بخشی از این کنسرسیوم بوده که شرکت ای‌ای‌دی را در این کار همراهی می‌کنند. دانشگاه وندربیلت نیز در این آزمایش بالینی همکاری خواهد داشت.
نیل دسایل، موسس و مدیر شرکت ای‌ای‌دی می‌گوید: “این که ما موفق به دریافت حمایت مالی برای تست بالینی این دارو شدیم خود گواه اهمیت این دارو است.”
جیمز مک‌کیرنان از محققان دپارتمان اورلوژی دانشگاه کلمبیا می‌گوید: “دانشگاه کلمبیا مفتخر است که به عنوان بخشی از این گروه تحقیقاتی انتخاب شده است. این که ما به دنبال روش‌های جدید درمان سرطان مثانه باشیم اهمیت زیادی دارد. بیماران زیادی وجود دارند که برای برداشتن تومور تن به جراحی داده‌اند، این بیماران نیاز به روش‌های درمانی جایگزین دارند.”
شرکت‌ ای‌ای‌دی قصد دارد این دارو را روی درمان بیماری‌های عروقی نیز آزمایش کند. به نظر می‌رسد که این دارو بتواند برای باز کردن رگ‌های بسته شده در اثر بیماری موثر باشد. این شرکت برای ادامه فعالیت خود به دنبال تامین منابع مالی است.