بازدید معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از موسسه خدمات فناوری تا بازار

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، ظهر روز چهارشنبه پنجم شهریورماه از موسسه خدمات فناوری تا بازار بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت‌ها و عملکرد این موسسه آشنا شد.

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به همراه دکتر شیخ زین‌الدین معاون تجاری‌سازی و نوآوری این معاونت، ظهر روز چهارشنبه پنجم شهریورماه از موسسه خدمات فناوری تا بازار بازدید کردند.

پیش از بازدید معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از بخش‌های مختلف موسسه خدمات فناوری تا بازار، در جلسه‌ای با حضور دبیر ستاد نانو و تعدادی از مدیران و کارشناسان موسسه به معرفی اهداف، خدمات و برنامه‌های این موسسه پرداخته شد.

یکی از کارشناسان موسسه خدمات فناوری تا بازار پس از بیان خلاصه‌ای از فعالیت این موسسه افزود: «در حال حاضر موسسه فناوری تا بازار ۵۵ خدمت تجاری‌سازی را شناسایی کرده که ۱۹ خدمت آن در راستای صادرات است. بیشتر این خدمات از طریق کارگزاران که از بخش خصوصی‌اند، به متقاضایان و شرکت‌ها جهت تجاری‌سازی و صادرات محصولاتشان ارائه می‌شود.»

همچنین پرتال جامع اطلاعاتی شرکت‌ها نیز توسط یکی دیگر از کارشناسان موسسه خدمات فناوری تا بازار معرفی شد. به گفته این کارشناس، تمامی خدمات ارائه شده از طرف موسسه خدمات فناوری تا بازار به شرکت‌های عضو این موسسه و اطلاعات شرکت‌ها در این پرتال به ثبت رسیده است و از طریق این پرتال هر شرکت شناسنامه‌ای کامل دارد.
 
گفتنی است در این جلسه قرارداد همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و موسسه خدمات فناوری تا بازار در راستای راه‌اندازی کریدور خدمات صادراتی محصولات دانش‌بنیان منعقد شد.

همچنین، تعهدات مجری و برنامه اجرایی بر اساس نظرات معاونت امور بین‌الملل و تبادل فناوری  نسبت به انجام و ارائه خدمات تخصصی پشتیبانی صادرات به شرح ذیل از طریق تامین کنندگان خدمات ذی‌صلاح به صادرکنندگان محصولات دانش‌بنیان ارائه می‌شود:
۱٫    خدمات نمایشگاهی
۲٫    خدمات گمرکی
۳٫    خدمات بیمه‌های صادراتی
۴٫    خدمات بیمه‌های تجاری
۵٫    خدمات حمل‌ونقل
۶٫    خدمات مشاوره مالی – بانکی
۷٫    خدمات تحقیقات بازاریابی
۸٫    خدمات حل مشکلات صادرکنندگان
۹٫    خدمات حقوقی بین المللی

لازم به ذکر است، کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان با هدف توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و شناسایی و ارزیابی شرکت‌های خدماتی فعال در این حوزه، خدماتی با کیفیت و اثربخش در جهت توسعه توان صادراتی شرکت‌ها ارایه می‌کند. در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به منظور ایجاد و خلق ثروت برای جامعه از طریق صادرات محصولات با فناوری بالا، اقدام به حمایت از خدمات این کریدور کرده و این امکان را فراهم آورده است تا صادرات شرکت‌ها از طریق اینگونه خدمات تسریع یابد.

گفتنی است موسسه خدمات فناوری تا بازار، با هدف کاهش زمان تجاری‌سازی و افزایش نرخ موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است. این کریدور با شناسایی و ارزیابی خدمات توسعه فناوری و تشخیص نیازهای تجاری‌سازی، امکان برآورده شدن آنها را ساده کرده است و با توافق با سازمان‌ها و نهادهای حمایتی طی آیین نامه‌های مشخص از شرکت‌های دانش بنیان در قالب ارائه خدمات تجاری سازی حمایت می‌کند. این کریدور با شناسایی ۵۵ خدمت تجاری سازی و قرار دادن خدمات مشابه در کنار هم، یک قالب ۱۶ گانه برای دسته‌بندی این خدمات ارائه کرده است.

شرکت‌های دانش بنیان، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وبسایت‌های tmsc.ir و tesc.ir مراجعه کنند.