استفاده از نانوذرات طلا برای تشخیص دیابت

محققان با استفاده از نانوذرات طلای حاوی نوعی آنتی‌ژن موفق به ساخت ابزاری برای شناسایی دیابت شدند. این ابزار بسیار سریع و دقیق‌تر از روش‌های فعلی بوده و خطری برای بیمار ندارد.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد موفق به ساخت تراشه‌ای پلاسمونیک برای تشخیص دیابت نوع یک شدند. این تراشه قادر است تا مواد زیستی نظیر اتوآنتی‌بادی ویژه انسولین را شناسایی کند.
براساس پیش‌بینی‌‌های سازمان بهداشت جهانی، تا سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۳۷۰ میلیون نفر در جهان با مشکل دیابت روبرو خواهند بود. خبر نگران کننده دیگر این که دیابت دومین بیماری رایج در میان کودکان است. بنابر دلایل نامعلومی، دیابت نوع یک (دیابت اتوایمنی یا T1D) در حال گسترش بوده و نرخ رشد آن در کودکان هر ساله سه درصد افزایش می‌یابد به طوری که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰ این بیماری رشد ۷۰ درصدی خواهد داشت. دیابت نوع دو معمولا در افراد چاق دیده شده که به این دیابت، دیابت متابولیسمی یا دیابت رژیمی گفته می‌شود. این بیماری نیز از دهه ۱۹۹۰ روند رو به رشدی در کودکان داشته و به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده‌است. تشخیص این دو نوع دیابت دشوار بوده که یکی از دلایل آن تجهیزات مورد استفاده است. بنابراین، باید ادوات جدیدتری برای تشخیص و درمان این بیماری ارائه شود.
در دیابت نوع یک غلظت اتوآنتی‌بادی بیشتر از دیابت نوع دو است بنابراین بهترین راه برای تشخیص دیابت نوع یک از دو، شناسایی این پروتئین است. تست‌های استاندارد تاکنون چندان کارا نبوده و در حال حاضر رادیو‌ایمنواسی (RIS) بهترین آنتی‌ژن برای این کار است. اما این روش چندان ایده‌آل نیست زیرا رادیوایزوتوپی سمی در آن به کار رفته و روشی بسیار کند است.
برای حل این مشکل محققان دانشگاه استنفورد ابزاری ساده برای تشخیص اتوآنتی‌بادی ساختند که علاوه‌بر ساده و سریع بودن، بسیار قابل اعتماد است. این ابزار یک تراشه حاوی میکروآرایه‌های آنتی‌ژنی بوده که روی سطح طلا قرار دارد. این ابزار می‌تواند وجود تنها ۲ میکرولیتر از آنتی‌بادی را در خون انسان شناسایی کند.
برای ساخت این تراشه، محققان روی سطح اسلاید شیشه‌ای را با نانوذرات طلا پوشش دادند. با استفاده از برچسب‌های فلورسانس، نشر نور از این ساختارها ۱۰۰ برابر افزایش می‌یابد. آنتی‌ژن‌های موردنظر را روی نانوذرات طلا قرار داده و در نهایت تراشه‌ ویژه‌ای برای تشخیص دیابت بدست آمد.